• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An ethnomethodological study on the culture of childcare facilities and its effect on the quality of play

Research Project

Project/Area Number 18K02452
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

Matsunaga Aiko  目白大学, 人間学部, 准教授 (30461916)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河邉 貴子  聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (20320806)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsエスノグラフィー / アクションリサーチ / 遊びの質 / 園文化 / 遊びを中心とした保育 / 保育者研修 / ネットワーク分析 / ダッシュボード型記録 / 保育方法学 / ダッシュボード型環境図マップ記録 / 遊び保育法 / ダッシュボード型環境図記録 / 教育方法学 / エスノメソドロジー / 保育記録 / 可視化 / 会話分析 / エスノグラフィ
Outline of Final Research Achievements

The present study aims to analyze “the five-year period in which childcare facility ‘H’ transitioned to play-centered childcare after using a teacher-led method for 40 years.” This study used an ethnomethodology approach as it was deemed suitable for studying “culture.” As a result, we clarified descriptive methods of childcare practice that enable comparisons of: (1) developmental processes in the quality of play, (2) training contents that can increase the quality of play, (3) the quality of play itself. Thus, through this study we demonstrated a system that Japan’s childcare facilities can use as reference in helping childcare professionals become individually aware of the “facility culture” so that they can make the desired improvements.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本には、遊びを中心とした保育方法や教師主導型保育方法など、様々な方法をとる園がある。いずれの保育者も、子どもの遊びを大事にしていると考えているが、「遊び」という言葉が指す遊びの実態は、園文化(同僚関係、研修内容、保育記録方法、保護者対応等における人々の相互作用によって生み出される価値)の影響を受けて異なっている。
保育者には、園文化を自覚化し改善し「遊びの質」を高める力が求められる。本研究では、保育方法の転換を目指すH園のエスノメソドロジーによる事例研究により「遊びの質」を高める過程、障害、その乗り越え方等について示し、「園文化」改善を目指す他園にとって参考となる道筋を示した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2019 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「遊びの質」を可視化する―ネットワーク理論をアクションリサーチに 取り入れる意義と方法―2019

    • Author(s)
      松永愛子
    • Journal Title

      目白大学総合科学研究紀要

      Volume: 15 Pages: 39-58

    • NAID

      120006708773

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 4歳児の個の育ちと仲間関係の育ち・協同性の芽生え2022

    • Author(s)
      大徳佳子・松永愛子
    • Organizer
      全日本私立幼稚園幼児教育研究機構 第13回幼児教育実践学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践研究へのいざないⅣ ―質的研究法を問い直す―「エスノグラフィーの可能性」2022

    • Author(s)
      松永愛子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会  編集常任委員会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 質的研究法としてのエスノグラフィー研究に取り組む研究者として2022

    • Author(s)
      松永愛子
    • Organizer
      日本保育学会 第75回大会 学会企画 編集常任委員会シンポジウム 実践研究へのいざないⅣー質的研究を問い直すー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 星の子幼稚園の遊び保育への転換を 園長・保育者・研究者の3視点からとらえる ―遊びのとらえ方と環境構成の変化―2021

    • Author(s)
      松永愛子 上村毅 大徳佳子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 認定子ども園星の子幼稚園の遊びを中心とした保育への転換プロセス転換4年目:何が変わりつつあるか、何が難しいか2019

    • Author(s)
      松永愛子 宮武春歌 田辺麻衣
    • Organizer
      ぐうたら村保育セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Testing the Value of Visualizing the "Quality of Children's Play" -Incorporating Network Analysis into Action Research-2019

    • Author(s)
      松永愛子
    • Organizer
      OMEP ASIA Pacific Regional Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「遊びの質」を可視化する意義と方法2019

    • Author(s)
      松永愛子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 小川博久保育・教育理論集成2023

    • Author(s)
      小笠原喜康・河邉貴子・松永愛子他
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      みなみ書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 乳幼児保育における遊びの質に関するエスノメソドロジー研究

    • URL

      https://aimat1978.wixsite.com/ethnomethod-child/research-projects

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 乳幼児保育における遊びの質に関する エスノメソドロジー研究

    • URL

      https://aimat1978.wixsite.com/ethnomethod-child/research-projects

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi