An ethnomethodological study on the culture of childcare facilities and its effect on the quality of play
Project/Area Number |
18K02452
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
|
Research Institution | Mejiro University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
河邉 貴子 聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (20320806)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | エスノグラフィー / アクションリサーチ / 遊びの質 / 園文化 / 遊びを中心とした保育 / 保育者研修 / ネットワーク分析 / ダッシュボード型記録 / 保育方法学 / ダッシュボード型環境図マップ記録 / 遊び保育法 / ダッシュボード型環境図記録 / 教育方法学 / エスノメソドロジー / 保育記録 / 可視化 / 会話分析 / エスノグラフィ |
Outline of Final Research Achievements |
The present study aims to analyze “the five-year period in which childcare facility ‘H’ transitioned to play-centered childcare after using a teacher-led method for 40 years.” This study used an ethnomethodology approach as it was deemed suitable for studying “culture.” As a result, we clarified descriptive methods of childcare practice that enable comparisons of: (1) developmental processes in the quality of play, (2) training contents that can increase the quality of play, (3) the quality of play itself. Thus, through this study we demonstrated a system that Japan’s childcare facilities can use as reference in helping childcare professionals become individually aware of the “facility culture” so that they can make the desired improvements.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本には、遊びを中心とした保育方法や教師主導型保育方法など、様々な方法をとる園がある。いずれの保育者も、子どもの遊びを大事にしていると考えているが、「遊び」という言葉が指す遊びの実態は、園文化(同僚関係、研修内容、保育記録方法、保護者対応等における人々の相互作用によって生み出される価値)の影響を受けて異なっている。 保育者には、園文化を自覚化し改善し「遊びの質」を高める力が求められる。本研究では、保育方法の転換を目指すH園のエスノメソドロジーによる事例研究により「遊びの質」を高める過程、障害、その乗り越え方等について示し、「園文化」改善を目指す他園にとって参考となる道筋を示した。
|
Report
(6 results)
Research Products
(11 results)