• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Children's relational development fostered by picture book reading and play: An empirical study

Research Project

Project/Area Number 18K02476
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Yumiko Ishikawa  宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (80282367)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石川 隆  宮城学院女子大学, 教育学部, 教授 (50320601)
齋藤 有  聖徳大学, 児童学部, 講師 (60732352)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords絵本の読み合い遊び / fNIRS / 前頭前野 / ミラーニューロン / 発達調査 / 読み合い遊び / 近赤外線分光法 / 絵本 / 関係発達 / 発達 / 発達検査(KIDS) / nirs計測 / 前頭葉下部 / fNIRS / 前頭前野の活動 / 発達変化 / 脳活動 / 発達順序性
Outline of Final Research Achievements

In this study, we examine children's development cross-sectionally and over time, because reading and playing with children in the context of picture books may have a broad impact on the domain of young children's development. Assuming that language development, as described in previous studies, arises from relational development, developmental surveys were conducted and functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) measurements were examined.
Clear differences were found between the groups of adults with and without experience of reading and playing with each other based on the activity of the left and right prefrontal cortices in response to a stimulus task. In addition, differences were found in the effects of the developmental survey on the domains of nurturance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

読み合い遊びの経験がある幼児は、共感性の発達が示唆されること、また概念発達に影響する傾向が認められることから、関係発達が育ちに影響することが支持された結果となったことは、学術的にも社会的にも意義があると考えられる。絵本の読み合い遊びの場合、関係の育ちを通して幼児の発達領域を広範に支援するため障害のある幼児から定型発達の幼児まで支援することができる。インクルーシブ教育といった観点からも研究を進めることには意義があると思われた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 絵本の読み合い遊び実践と子どもの育ち2022

    • Author(s)
      石川由美子編
    • Journal Title

      科研費報告書

      Volume: 1 Pages: 1-94

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校幼稚部通園児の家庭における絵本体験と保護者の意識2021

    • Author(s)
      齋藤有・仲野みこ・石川ゆみこ
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部実践紀要 第8号

      Volume: 8 Pages: 61-67

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 乳幼児期の家庭における絵本体験の実際と保護者の絵本読みに対する意識2021

    • Author(s)
      齋藤有・石川由美子
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部紀要第72号

      Volume: 72 Pages: 89-99

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 乳幼児の絵本認知に及ぼす発達変化2021

    • Author(s)
      石川由美子
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部実践紀要

      Volume: 71 Pages: 25-39

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 自立活動における「絵本の読みあい遊び」の効果-小学校知的障害特別支援学級と情緒学級での実践-2021

    • Author(s)
      片桐正敏,福本那奈,長谷川茉奈,石川由美子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要

      Volume: 71 Pages: 31-41

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Text Mining of Evidence on Infant'Developmental Stages for Developmental Oder Aquisition from Picture Book Review2020

    • Author(s)
      Miho Kasamatsu,Takehito Utsuro,Yu Sato,Yumiko Ishikawa
    • Journal Title

      PACLIC(Pacific Asua Confererence on Language,information and Computation)

      Volume: 34

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「絵本の読み合い遊び」を通した生活単元学習の授業実践-ぐるぐるの絵本をテーマにして―2020

    • Author(s)
      風山真里・石川由美子
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部実践紀要

      Volume: 7 Pages: 27-34

    • NAID

      120006895953

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 絵本の読みあい遊び子どもの言動に及ぼす効果について2020

    • Author(s)
      片桐正敏・長谷川茉奈・福本那奈・石川由美子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要

      Volume: 70 Pages: 99-109

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの遊び場面において子どもの新たな動きを引き出す教材2020

    • Author(s)
      石川隆・石川由美子・渡邉翼
    • Journal Title

      大学造形美術教育研究

      Volume: 18 Pages: 12-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活単元学習での「読み合い遊び」の実践をとして2019

    • Author(s)
      齋藤由紀・金子好・小松崎信彦・石川由美子
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要 6号

      Volume: 6 Pages: 413-416

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学級における絵本の読み合い遊びを通した自立活動の授業実践2019

    • Author(s)
      古山色子・石川由美子
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要 6号

      Volume: 6 Pages: 69-76

    • NAID

      120006713693

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 共食イメージによる言葉掛け効果に関する予備的研究2019

    • Author(s)
      大森玲子・白石智子・宮代こずゑ・石川由美子
    • Journal Title

      宇都宮大学地域デザイン科学部研究紀要[地域デザイン科学]

      Volume: 5 Pages: 35-41

    • NAID

      120006552076

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 石川由美子・水谷勉・仲野みこ,齋藤有,絵本の読み会い遊びが育てる大人と子どもの「関係」発達-その実証的検討-2018

    • Author(s)
      絵本の読み会い遊びが育てる大人と子どもの「関係」発達-その実証的検討-
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 73-84

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] モーニングセミナー:意味づくりを育む絵本と遊び(仮題)2023

    • Author(s)
      石川由美子
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 共に生きるかたちとしてのStorytime(絵本の読み合い遊びでの子どもの育ち)2022

    • Author(s)
      石川由美子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 共に生きるかたちとしてのStoryime(仮題)2022

    • Author(s)
      石川由美子
    • Organizer
      国際幼児教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 子どもの読書活動推進シンポジウム 地域でのStorytime活動の紹介(仮題)2022

    • Author(s)
      石川由美子
    • Organizer
      絵本図書館ネットワーク
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 母親は子どもと絵本を読むことをどうとらえているか2021

    • Author(s)
      齋藤有・石川由美子・宇津呂武仁・笠松美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 絵本部会ワークショップ「グローバリズムを育む絵本」Storytimeの時間だよ: 読み合い遊び2021

    • Author(s)
      石川由美子
    • Organizer
      国際幼児教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Storytimeという時間2021

    • Author(s)
      石川由美子・齋藤有・水谷勉・仲野みこ・久保田健夫
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 絵本に関する発達項目の発達順序性:1996年・2020年の比較分析2020

    • Author(s)
      笠間美歩,宇津呂武仁、齋藤有,石川由美子
    • Organizer
      日本人工知能学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「絵本の読み合い遊び」と自立活動―遊び心を教育の観点に取りいれることの成果と課題2020

    • Author(s)
      石川由美子・仲野みこ・片桐正敏・佐藤晋治
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Picture Book Review Mining of Infants’ Developmental Order2020

    • Author(s)
      Miho Kasamatsu, Takehito Utsuro, Yu Saito, JapanYumiko Ishikawa
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences (ACP)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 関係を育てる絵本の読みあい遊びと自立活動22019

    • Author(s)
      石川由美子・角原佳介・古山ひろ子・伊藤佳代子・佐藤晋治
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日常文脈で絵本と子どもの発達を捉える-発達心理学と情報工学の共同による試み2019

    • Author(s)
      斎藤有・宇津呂武仁・笠松美歩・石川由美子・前川久男
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 絵本の読みあい遊びを介して生じる関係性の拡張-生き難さを抱えた子どもの療育における実践から-2019

    • Author(s)
      石川由美子・小須田琢磨
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 絵本の読み合い中の脳活動とその発達変化-社会性指数との関連に注目して-2018

    • Author(s)
      水谷勉,石川由美子,齋藤有,佐藤鮎美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 宇都宮大学学術院 石川由美子研究室 くりむちぇくかふぇ

    • URL

      http://curimuchiek-cafe.net/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] くりむちぇくかふぇ 宇都宮大学石川由美子研究室

    • URL

      http://curimuchiek-cafe.net/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 宇都宮大学学術院(教育学部)石川由美子研究室 くりむちぇくかふぇ

    • URL

      http://curimuchiek-cafe.net/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi