• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of peer tutor training on tutoring strategies

Research Project

Project/Area Number 18K02730
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionFuture University-Hakodate

Principal Investigator

Nakamura Michiko  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (10379589)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 冨永 敦子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
辻 義人  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (80400076)
岩倉 裕子 (大塚裕子)  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 特任准教授 (10419038)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学習支援センター / ピア・チュータリング / チューター研修 / スキャフォルディング / チュータリング・ストラテジー / 質的分析 / 学習支援力 / 高等教育の質保証 / ピアチュータリング / スキャフォールディング / チュータリングの基本構造 / ピアチュータリンク / 学習支援 / つまずきの診断 / つまずきの解決 / 質問行動 / インタラクション / スキャフォルディング・ストラテジー / コーディング・スキーム / 会話分析
Outline of Final Research Achievements

Tutoring conversations at a university’s learning support center were recorded and transcribed for qualitative analysis. Tutors, who receive tutor training certified by an international tutor training program, displayed characteristics that are different from so-called ‘knowledge-telling’ tendencies reported in previous studies. Tutors in the present study identified tutees' needs by asking questions and guided them toward a solution through a variety of cognitive, affective, and metacognitive scaffolding strategies. These characteristics are not influenced by the length of employment as a tutor, suggesting the effectiveness of tutor training. The key elements of tutor training that would help tutors learn the knowledge and skills necessary for effective learning support were organized and proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学びの目的や機会が多様化に伴い,大学の学習支援活動における学生サポーターの活用も普及している.その一方で,学生サポーターに求められる支援スキルの詳細や研修に関する研究ベースの知見が少なく,高等教育の質保証という点においても課題となっている.この課題の解決に向け本研究では,学術的に確立した質的分析方法を使い,実際の学習支援センターで収録されたチュータリング・データを分析した.そして,学生チューターに求められる学習支援力の基準を示し,その育成を促すチューター研修の基本要素を提案した.本研究の成果を参考に,他の大学の学習支援センターが独自の研修プログラムを開発できるようになると期待される.

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2019 2018

All Presentation (8 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Presentation] 学習支援力を育成するチューター研修の実践例とその成果2022

    • Author(s)
      中村美智子、冨永敦子
    • Organizer
      日本教育工学会第40回春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習支援センターのチューターによるチューター研修2022

    • Author(s)
      冨永敦子、中村美智子
    • Organizer
      日本教育工学会第40回春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] スキャフォルディング・ストラテジーにみるピア・チューターの学習支援力2021

    • Author(s)
      中村美智子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会 高等教育の質保証/一般
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] TA/LA が活躍する学習支援の実践2021

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      第 8 回早稲田大学ライティング・フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ベテラン・チューターによるつまずきの診断から克服までのscaffolding ストラテジー2019

    • Author(s)
      中村美智子、冨永敦子、 大塚裕子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会 情報モラル教育の実践/一般
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自律学習を促す学習支援:メタ学習ラボの取り組み2018

    • Author(s)
      中村美智子
    • Organizer
      神田外語大学Academic Success Center主催公開シンポジウム「大学におけるピア・ラーニングの方法と実践」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ベテラン・チューターによるチュータリング・ストラテジーのプロトコル分析2018

    • Author(s)
      中村美智子、冨永敦子、辻義人
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] データを利用した実践的なチュータートレーニングの実施2018

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会(ICT活用教育部会・学習支援部会)/大学eラーニング協議会合同研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi