• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an assessment scale focusing on the development of mathematical cognition during the connection between childhood and elementary school.

Research Project

Project/Area Number 18K18648
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

OKABE Yasuyuki  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (70425057)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords幼小接続 / 数理認識 / 評価スケール / サビタイジング / 幼小接続期 / 数学教育 / 発達と教育の道筋 / 数理認識の発達 / 数理認識論 / ディスエンベディング
Outline of Final Research Achievements

In addition to clarifying the abilities of infants and children during the kindergarten/elementary school connection period, we have also organized the learning difficulties that arise from these abilities. In addition, as a research perspective, the development and utilization of materials to reflect on the 10 characteristics hat we want children to develop by the end of childhood, as stated in the current kindergarten education uidelines, was also examined.
We conducted a survey of perceptions of early childhood based on the concept of "habitatizing. The data btained from this study will be examined in more detail in the future to clarify the path of the early hildhood/early elementary school connection, and on this basis, an evaluation scale for specific athematical perceptions during the early childhood/early elementary school connection period was examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、特定の数理認識の発達についての研究の知見に基づき、幼小接続期の 幼児・児童を対象に調査や観察を実施し 、そこで得られた幼児期の数理認識のデータを考察することで、幼小接続の道筋を明らかにし、それを根拠に幼小接続期の特定の数理認識に関する評価スケールを開発に繋げる知見を得ることである。そこで得られた幼児期の数理認識のデータを今後詳細に考察することで、幼小接続の道筋を明らかに し、それを根拠に幼小接続期の特定の数理認識に関する評価スケールの開発が可能となり、今後の就学後の学習の困難性の解明や解消につながることが期待できる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 4 results)

  • [Journal Article] 幼小接続期における領域「環境」と算数科のカリキュラムの課題に関する一考察ーサビタイジングを基盤とする認識と数の合成・分解の学びの道筋に着目して2021

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 62 Pages: 1-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数の合成・分解の学びに至る幼小接続期の幼児・児童の実態に関する一考察ー生物学的一次的能力としてのサビタイジングを基盤とする認識に着目してー2019

    • Author(s)
      中橋葵 岡部恭幸
    • Journal Title

      日本数学教育学会第52回秋期研究大会発表集録,

      Volume: 論文発表の部 Pages: 49-56

    • NAID

      40022493670

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research on Teacher’s Support Leading to Enrichment of Number Sense in Early Childhood:2019

    • Author(s)
      中橋葵 岡部恭幸
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 57 Issue: 1 Pages: 6-16

    • DOI

      10.20617/reccej.57.1_6

    • NAID

      130007761068

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児期の数学教育における「遊びを通しての指導」の再検討―フロー理論に着目して2018

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 59 Pages: 59-66

    • NAID

      130007729922

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 領域「環境」の子どもの経験を支える保育者の意識についての検討 ― 子どもの数へのかかわりに着目して ―2021

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Organizer
      日本保育学会74回大会発表論文集 p.960
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 生活や自然と関わる遊びと子どもの認識の発達についてー)「かず・りょう・かたち」に焦点化してー2021

    • Author(s)
      岡部恭幸
    • Organizer
      大阪大谷大学シンポジウム「乳幼児期のクリエイティブな思考を育む物的・人的環境の創造
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 幼小接続期における個数把握課題に対する方略の分析-視線情報を踏まえたサビタイジングを基盤とする認識の実態把握に向けて-2020

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Organizer
      日本数学教育学会 第53回秋季研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における幼児期の数学教育の課題と展望2019

    • Author(s)
      岡部恭幸
    • Organizer
      数学教育学会冬季研究会,
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Learning Conceptual Subitizing Spontaneously in Play:Tangible Examples of Young Children in Japan2019

    • Author(s)
      中橋葵, 岡部恭幸
    • Organizer
      he 20th Pacific Early Childhood Education Reaserch Association International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Impact of Using Monitoring Tool to Enhance the Understanding of Each Child’s Development: Through Quantitative Content Analysis on Answers for Questionnaire Survey2019

    • Author(s)
      長谷川諒, 北野幸子, 國土将平, 岡部恭幸
    • Organizer
      he 20th Pacific Early Childhood Education Reaserch Association International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 幼児期における数学教育の教育内容・指導法について2019

    • Author(s)
      岡部恭幸, 中橋葵
    • Organizer
      数学教育学会夏季研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の経験に数学概念や数学的思考の発達を捉える意識を考えるー領域「環境」の保育の質の向上にむけてー2019

    • Author(s)
      中橋葵, 岡部恭幸
    • Organizer
      日本保育学会第72回関東ブロック
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 5歳児の育ちと学びの姿を振り返る資料の開発-10の姿を活用しながら-2018

    • Author(s)
      北野幸子、岡部恭幸、長谷川諒
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小接続期の概念的サビタイジングの発達に関する研究-数の合成・分解の学びのプロセスに着目して-2018

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の数学教育における「遊びを通しての指導」の再検討―フロー理論に着目して2018

    • Author(s)
      岡部恭幸・中橋葵
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi