• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

日本人のためのアラビア語教授法の開発―アラブ文化要素の効果的活用―

Research Project

Project/Area Number 19652060
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKyoto Notre Dame University

Principal Investigator

鷲見 朗子  Kyoto Notre Dame University, 人間文化学部, 教授 (20340466)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橘堂 弘文  京都ノートルダム女子大学, 人間文化学部, 教授 (80259613)
鷲見 克典  名古屋工業大学, 工学研究科, 教授 (70242906)
高階 美行  大阪大学, 外国語学部, 教授 (70144540)
高梨 庸雄  京都ノートルダム女子大学, 教授 (10113812)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,200,000 (Direct Cost: ¥3,200,000)
Fiscal Year 2009: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywords教育学 / 外国語 / アラビア語 / 教授法 / 学習理論
Research Abstract

研究成果は、1.日本でのアンケート調査のデータ分析と結果の考察、2.アラブ諸国のアラビア語学校の日本人学生・アラブ人教員対象の面接調査分析の考察、3.アラブ諸国におけるアラビア語授業の分析、4.本研究のまとめ、を行ったことで、詳細は次のとおりである。
1.日本でのアンケート調査のデータ分析と結果の考察
アラビア語学習者対象のアンケート調査のデータ分析と結果の考察を引き続き行った。アンケートの質問項目は、アラブ文化要素への興味、アラビア語習得の困難さ、習得を希望するスキル・知識、授業で重視されているスキル・知識、アラビア語学習への動機づけなどで、分析方法は得られたデータを統計解析し、相関関係を調べるものであった。分析の結果、たとえば、学生はコミュニケーション能力を伸ばしたいと望んでいるが、教師は文法と単語・表現などを重視していることが判明した。
2.アラブ諸国のアラビア語学校の日本人学生・アラブ人教員対象の面接調査分析の考察
19年度~20年度に実施した面接調査を通して、アラビア語の教育と学習におけるアラブ文化要素の役割を明らかにした。結果として、全教師がアラブ文化要素の授業への組み入れを肯定的に見ており、学習者のアラブ文化への興味は、アラビア語授業における学習意欲と主観的努力を促進する可能性があることなどが導き出された。
3.アラブ諸国におけるアラビア語授業の分析
21年度に行ったレバノンとチュニジアにおける海外調査での授業視察および資料収集の成果を視野に入れたアラブ諸国におけるアラビア語授業分析を進めた。
4.本研究のまとめ
21年度の研究成果も含めた、19年度~21年度にわたる本研究全体のまとめとして、5章からなる研究成果報告書を平成22年3月に刊行した。

Report

(3 results)
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (7 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] アラビア語の教育と学習におけるアラブ文化要素の役割-理論的見解と質的検討-2010

    • Author(s)
      鷲見朗子、鷲見克典
    • Journal Title

      アラブ・イスラム研究 第8巻

      Pages: 37-55

    • NAID

      40017106209

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Skills and Knowledge Acquisition of Arabic Language in Japanese University Classes : Differences in Skills and Knowledge between Those Desired by Students and Those Emphasized in Class2010

    • Author(s)
      Akiko M.Sumi, Katsunori Sumi
    • Journal Title

      Proceedings of the 10th Edition Tunisia-Japan Symposium on Society, Sciences and Technology(TJASSST)2009 Hammamet, Tunisia 11-13 November 2009 10(in print)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] Motivation in Arabic Language Learning among Japanese Students : Triggers and Orientations2009

    • Author(s)
      Akiko M.Sumi, Katsunori Sumi
    • Journal Title

      Proceedings of the 9th Edition Tunisia-Japan Symposium on Society, Sciences and Technology(TJASSST)2008 El Kantaoui Forum Sousse Tunisia 10-11 November 2008 9

      Pages: 113-118

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] パレスチナ問題への国際協力-言語・文化教育支援の有効性-2009

    • Author(s)
      鷲見朗子
    • Journal Title

      『民族紛争の背景に関する地政学的研究 平成20年度報告書』大阪:大阪大学世界言語研究センター 第8巻

      Pages: 183-197

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Motivation in Arabic Language Learning among Japanese Students : Triggers and Orientations2009

    • Author(s)
      Akiko M. Sumi, Katsunori Sumi
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th Edition, Tunisia-Japan Symposium on Society, Sciences and Technology (TJASSST) 2008 : El Kantaoui Forum, Sousse, Tunisia, 9-11 November, 2008 (印刷中)

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 心理的適応および対処との関係からみた社会的問題解決の性質2009

    • Author(s)
      鷲見克典
    • Journal Title

      教育医学 Vol. 54, No. 3

      Pages: 273-283

    • NAID

      130008110796

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Further Evidence for Construct Validity of the Interpersonal Relationship Inventory : Japanese Version2008

    • Author(s)
      Katsunori Sumi
    • Journal Title

      Psychological Reports Vol. 99, No. 3(Dec)

      Pages: 938-940

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人小学生の英語コミュニケーション能力2008

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究 第4号

      Pages: 68-85

    • NAID

      120005294027

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校進学前の生徒の英語リスニング力2008

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Journal Title

      小学校英語教育学会 紀要 第8号

      Pages: 29-36

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語の指導目標-先生が期待することとこれまでの成果-2008

    • Author(s)
      小山 哲春・湯川 笑子・高梨 庸雄
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 第38号

      Pages: 1-27

    • NAID

      40016082806

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Reading-Aloud Versus Task-Based Reading Instruction2008

    • Author(s)
      Gordon Robson, Hideko Midorikawa, Naomi Ono, Emiko Takano and Tsuneo Takanashi
    • Journal Title

      学苑 第810号

      Pages: 13-19

    • NAID

      110007054801

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 心理的適応に対する楽観性あるいは悲観性とソーシャルサポートの関係-媒介モデルの検討-2008

    • Author(s)
      鷲見 克典
    • Journal Title

      教育医学 53-3

      Pages: 119-125

    • NAID

      130008111062

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小・中連携に関する調査研究2007

    • Author(s)
      橘堂 弘文, 他JASTECプロジェクトチーム
    • Journal Title

      Insight No.3

      Pages: 1-41

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Interest and Motivation in Arabic Language Learning:The Role of Arabic Cultural Elements

    • Author(s)
      Akiko M.Sumi and Katsunori Sumi
    • Journal Title

      Prceedings of the Kantaoui Forum, TJASSST (印刷中)

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Skills and Knowledge Acquisition of Arabic Language in Japanese University Classes : Differences in Skills and Knowledge between Those Desired by Students and Those Emphasized in Class2009

    • Author(s)
      Akiko M.Sumi, Katsunori Sumi
    • Organizer
      The 10th Tunisia-Japan Symposium on Society, Science & Technology 2009
    • Place of Presentation
      Hammamet, Tunisia
    • Year and Date
      2009-11-13
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] アラビア語学習者におけるアラブ文化への興味と習得内容2009

    • Author(s)
      鷲見朗子、鷲見克典
    • Organizer
      日本中東学会第25回年次大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学(広島)
    • Year and Date
      2009-05-17
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Motivation in Arabic Language Learning among Japanese Students : Triggers and Orientations2008

    • Author(s)
      Akiko M. Sumi, Katsunori Sumi
    • Organizer
      Kantaoui Forum, The Tunisia-Japan Symposium on Society, Science & Technology 2008
    • Place of Presentation
      Sousse, Tunisia
    • Year and Date
      2008-11-10
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小-中-高-大とつなぐ英語教育2008

    • Author(s)
      橘堂弘文
    • Organizer
      第7回京都府私立中学高等学校教育研究大会
    • Place of Presentation
      大谷中学高等学校
    • Year and Date
      2008-10-19
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] アラビア語学習・教育における興味と動機づけ2008

    • Author(s)
      鷲見朗子, 鷲見克典
    • Organizer
      日本中東学会第24回年次大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉)
    • Year and Date
      2008-05-25
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Interest and Motivation in Arabic Language Learning: The Role of Ara-bic Cultural Elements2007

    • Author(s)
      Akiko M.Sumi and Katsunori Sumi
    • Organizer
      Kantaoui Forum, TJASSST
    • Place of Presentation
      チュニジア、カンターウィ
    • Year and Date
      2007-10-29
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] アラビア語教育研究の動向2007

    • Author(s)
      鷲見 朗子
    • Organizer
      日本中東学会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県)
    • Year and Date
      2007-05-13
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 科学研究費補助金研究成果報告書『日本人のためのアラビア語教授法の開発-アラブ文化要素の効果的活用-』2010

    • Author(s)
      鷲見朗子編著
    • Total Pages
      66
    • Publisher
      印刷・製本 株式会社コームラ
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 英語で読み解く世界2008

    • Author(s)
      三尾 弘子、橘堂 弘文
    • Publisher
      昭和堂
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] New Psychlogical Tests and Testing Research2007

    • Author(s)
      Katsunori Sumi
    • Publisher
      Hauppauge
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 調べるためのウェブサイト評価:インターネット時代の情報リテラシー2007

    • Author(s)
      鷲見 克典、四谷 あさみ
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.notredame.ac.jp/ningen/study.htm

    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi