• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Japanese Sign Language Retraining Program for Sign Language Interpreters Working in Academic Fields

Research Project

Project/Area Number 19H01702
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

NAKANO Satoko  群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (20359665)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原 大介  豊田工業大学, 工学部, 教授 (00329822)
仁科 陽江  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (70781251)
金澤 貴之  群馬大学, 教育学部, 教授 (50323324)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥16,770,000 (Direct Cost: ¥12,900,000、Indirect Cost: ¥3,870,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords日本手話 / 第二言語習得 / 手話通訳 / 日本手話習得 / 中間言語 / 再教育プログラム / 学術手話通訳 / 第二言語習得理論
Outline of Research at the Start

日本手話ー音声日本語の通訳において、学術性の高い内容を正確かつわかりやすく訳出するには、高い手話言語スキルが要求される。本研究では手話通訳者の日本手話スキルの実態を把握したうえで,学習者特性・モダリティ の相違・難易度等を考慮して,日本手話の中間言語再構築を効果的に促進させる再教育プログラムの開発を試みる。

Outline of Final Research Achievements

The initial aim of this study was to develop a Japanese sign language retraining program for sign language interpreters working in academic fields. However, the author found that providing clear and explicit instructions to interpreters who are unfamiliar with the grammatical concepts of Japanese sign language did not make any difference. Therefore, based on the analysis of the current situation with hearing learners of L2 Japanese sign language, the study adopted task-based language teaching and created a curriculum that provides a targeted task, where participants learn specific linguistic expressions for the first six months, and a non-targeted task aimed at improving their overall skills in using the language for the next six months. Furthermore, the study created an educational video that explains the grammar of Japanese sign language focusing on 24 grammatical rules as an on-demand learning support material.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国の日本手話教育は,第二言語習得理論・第二言語教授法の学術的研究や教育実践の知見を十分に反映できておらず,手話通訳者の日本手話スキルの低さの主な要因となっている。本研究では,手話通訳者や日本手話学習者の実態の一端を明らかにすると同時に,手話教育の国際的動向をふまえて,120時間の学習で手話通訳訓練に入ることができるレベルの日本手話の習得が可能なカリキュラムや授業,教材を開発した。これらは,既存の手話・手話通訳教育カリキュラムの見直しに示唆を与えることができるものである。また遠隔でも実施可能な形で作り上げているため,手話・手話通訳教育の地域格差解消に貢献することができる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 11 results) Presentation (5 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 手話通訳業務従事者の資格制度のあり方に関する検討―電話リレーサービスにおけるオペレータの専門性をめぐって―2023

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要. 人文・社会科学編

      Volume: 72 Pages: 163-170

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害利用者からみた電話リレーサービスに関する調査研究2023

    • Author(s)
      中野聡子・新海晃・二神麗子・金澤貴之
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要. 人文・社会科学編

      Volume: 72 Pages: 187-206

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害者の「電話」はいかにして達成されるか ―電話リレーサービスにおける通訳オペレータへのインタビューから―2023

    • Author(s)
      金澤貴之・二神麗子・中野聡子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 165-174

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本手話学習者の言語接触場面におけるあいづち表現2023

    • Author(s)
      中野聡子・下島恭子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 203-210

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 手話通訳資格保持者における通訳活動の実態と資質・能力に関する調査研究2023

    • Author(s)
      新海晃・中野聡子
    • Journal Title

      特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 21 Pages: 17-28

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 要約筆記者の通訳活動及び資質・能力に関する調査研究―電話リレーサービスを担うオペレータ養成に向けた検討―2022

    • Author(s)
      新海晃・中野聡子
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 51(1) Pages: 25-37

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 対人専門職としての手話通訳教育における論考2022

    • Author(s)
      中野聡子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 139-147

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校における手話の体系的な学習に関する一考察」2022

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 107-112

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 手話の法制化は聾者の言語権を保障するのか〈前編〉2021

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      ことばと社会

      Volume: 23 Pages: 282-288

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 手話言語条例制定の背景とその影響2021

    • Author(s)
      二神麗子
    • Journal Title

      都市問題

      Volume: 112(11) Pages: 78-91

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 成人音声母語話者のL2手話習得の適性に関する文献的検討-認知的要因を中心として-2021

    • Author(s)
      中野 聡子
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 70 Pages: 165-174

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第二言語としての手話言語教授法に関する文献的検討2021

    • Author(s)
      中野 聡子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 255-265

    • NAID

      120007033101

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Acquisition of strong social skills by healthcare professionals: Thinking in terms of support for deaf and hard of hearing students in higher education2021

    • Author(s)
      中野聡子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Pharmaceutical Education

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: n/a

    • DOI

      10.24489/jjphe.2020-072

    • NAID

      130008022329

    • ISSN
      2432-4124, 2433-4774
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本手話学習者における複合語の音韻変化の適切性判断に関する実験的研究2021

    • Author(s)
      能美由希子・川端伸哉・中野聡子・甲斐更紗・二神麗子・下島恭子・山本綾乃・金澤貴之
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 277-285

    • NAID

      120007033103

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学術手話通訳における原語借用の分析2019

    • Author(s)
      中野聡子・後藤睦・原大介・金澤貴之・細井裕子・川鶴和子・楠敬太・望月直人
    • Journal Title

      通訳翻訳研究への招待

      Volume: 20 Pages: 141-158

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学の授業を通した「手話」と「手話通訳」の学習による言語運用力の向上ーリアクションペーパーにみる会話形式と通訳形式の差異ー2019

    • Author(s)
      能美由希子・金澤貴之・二神麗子・川端伸哉・下島恭子・中野聡子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 143-152

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本手話の音声的手型と音素的手型2022

    • Author(s)
      原大介・三輪誠
    • Organizer
      日本手話学会第48回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人学習者における日本手話のWH疑問文の表出とその指導2021

    • Author(s)
      中野聡子・下島恭子・川端伸哉・能美由希子・二神麗子・金澤貴之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本手話学習者の手話表出に関わる予備的分析2020

    • Author(s)
      中野聡子・川端伸哉・下島恭子・甲斐更紗・能美由希子・二神麗子・金澤貴之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン学術手話通訳教材集の制作2019

    • Author(s)
      中野聡子・原大介・金澤貴之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学の授業としての日本手話の指導2019

    • Author(s)
      下島恭子・能美由希子・川端伸哉・金澤貴之
    • Organizer
      日本手話学会第45回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] しゃべるヒト-ことばの不思議を科学する2023

    • Author(s)
      菊澤律子、吉岡乾 編著
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892599248
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] デマンド・コントロール・スキーマ 対人専門職としての手話通訳2022

    • Author(s)
      ロビン・K・ディーン、ロバート・Q・ポラード,Jr.、高木 真知子、中野 聡子
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750354194
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 群馬大学手話サポーター養成プロジェクト室

    • URL

      https://sign.hess.gunma-u.ac.jp/index.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 手話サポーター養成プロジェクト室

    • URL

      https://sign.hess.gunma-u.ac.jp/index.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] オンライン学術手話通訳教材集

    • URL

      https://sl-interpreting.org/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi