• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of positive cognitive behavioral therapy program to support work engagement of nursery school teachers

Research Project

Project/Area Number 19K03337
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Araki Yukiko  金沢大学, 人文学系, 教授 (30334741)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsワーク・エンゲイジメント / 保育者 / 子ども理解 / ポジティブ・メンタルヘルス / 雇用形態 / 省察 / ストレッサー / コーピング方略 / ポジティブ心理学 / ワークエンゲイジメント / 認知行動療法 / ポジティブ認知行動療法 / セルフ・マネジメント / 組織マネジメント
Outline of Research at the Start

職場における新たなメンタルヘルス対策として、職員が心身共に健康でいきいきと働くことをめざすワーク・エンゲイジメントという新しい概念が注目されている。国際的に幼児教育の重要性が高まっている中、保育者のワーク・エンゲイジメントを支援する実証研究はまだおこなわれていない。そこで本研究では、(1)保育者に特化したワーク・エンゲイジメントの規定要因およびアウトカム指標を同定することによって、保育者に特化したワーク・エンゲイジメントのモデルを構築するとともに、(2)セルフ・マネジメントおよび組織マネジメントに焦点を当てた介入プログラムをポジティブ認知行動療法に基づいて開発し、総合的に評価することをめざす。

Outline of Final Research Achievements

This study examines how nursery school teachers should cope with the work-related problems in order to be motivated to work. The results suggest that in teachers who have difficulty in understanding of children’s behaviors, any coping strategies that each teacher use may not work effectively. We should intervene the whole of the nursery school as well as individual teachers to increase the work engagement which teachers indicate.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子ども理解に関するストレッサーにうまく対応できれば,保育者はワーク・エンゲイジメントをさらに向上させる可能性が示唆された。保育者はメンタルヘルスの不調を抱える傾向が強いことが指摘されているが, 本研究の結果から保育者のワーク・エンゲイジメントは一般的な労働者よりも高いことが示され,メンタルヘルス不調の傾向は認められなかった。精神疾患に関連するメンタルヘルス対策だけはなく,いきいきと働くことを促進させるポジティブ・メンタルヘルス対策が保育者に有用である。また,非正規は正規職員と比べワーク・エンゲイジメントはより高かったことも示された。保育者の雇用形態の違いについても今後検討すべきであろう。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] Association of Work-related Stressors and Coping Strategies with Work Engagement among Japanese Nursery-school Teachers2023

    • Author(s)
      荒木友希子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Developmental Psychology

      Volume: 34 Issue: 4 Pages: 380-394

    • DOI

      10.11201/jjdp.34.0013

    • ISSN
      0915-9029, 2187-9346
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者のワーク・エンゲイジメント2021

    • Author(s)
      荒木友希子
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: 2021年6月号

    • NAID

      40022635193

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保育士会としての実践研究の取り組みが保育者の心理的状態に与える影響2023

    • Author(s)
      荒木友希子・町田大佳
    • Organizer
      北陸心理学会第58回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 仕事の要求度―資源モデルに基づいた保育者のワーク・エンゲイジメントに関連する諸要因の検証2023

    • Author(s)
      荒木友希子・町田大佳
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第49回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者のワーク・エンゲイジメントと雇用形態との関連2023

    • Author(s)
      荒木友希子
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者のワーク・エンゲイジメントと省察との関連2022

    • Author(s)
      荒木友希子・町田大佳
    • Organizer
      北陸心理学会第57回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Work engagement and emotion work among Japanese childcare workers.2021

    • Author(s)
      Araki, Y.
    • Organizer
      The 32th International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者のストレッサーおよびコーピング方略がワーク・エンゲイジメントに与える影響について2021

    • Author(s)
      荒木友希子
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者のワーク・エンゲイジメントに影響を与える要因の検討2021

    • Author(s)
      荒木友希子
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の感情労働がワーク・エンゲイジメントに与える影響2020

    • Author(s)
      荒木友希子
    • Organizer
      日本心理学会 第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の勤務年数と感情労働がワーク・エンゲイジメントに与える影響2020

    • Author(s)
      木友希子・仲野咲彩
    • Organizer
      北陸心理学会 第53回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 協働型の園内研修が保育者のワーク・エンゲイジメントに与える検討―保育者がいきいきと働ける職場環境を作るために―2019

    • Author(s)
      荒木友希子・河西理恵子
    • Organizer
      第8回日本ポジティブサイコロジー医学会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] かわいい顔の赤ちゃんの泣き声は耳障りに感じない?2019

    • Author(s)
      荒木友希子・加藤奏
    • Organizer
      北陸心理学会第54回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi