• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hospitality management in Japanese inns that have inbound tourists satisfied

Research Project

Project/Area Number 19K12570
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionTohoku Gakuin University (2023)
Kyushu Sangyo University (2019-2022)

Principal Investigator

森下 俊一郎  東北学院大学, 経営学部, 准教授 (10735228)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords訪日外国人観光客 / おもてなし / 旅館経営 / 温泉 / 旅館 / インバウンド訪日外国人観光客 / 日本旅館 / サービスマネジメント / インバウンド / 宿泊業 / 訪日外国人
Outline of Research at the Start

近年、急増しているインバウンド訪日外国人には、日本独自のおもてなしを求め、温泉旅館へ宿泊する者も多い。これまでの研究では、日本人客を対象とした顧客満足を得られるおもてなしの要因、旅館の経営実態について解明した。旅館経営者や女将へのインタビューの中で、外国人客に対し日本人客と同様のおもてなしを提供してよいものか悩んでいることを知った。本研究では、外国人客へのおもてなしについて、①人気旅館のおもてなしの実態、②外国人客が満足するおもてなしの要因、③外国人客が満足するためのマネジメント、といった研究テーマを設定し、宿泊客の口コミ分析、現地調査やインタビューを通じて解明する。

Outline of Annual Research Achievements

本年度の実績として、査読付和論文2本、査読付英論文1本、査読無し論文2本、研究発表(日本語口頭)4回、国際会議発表1回であった。
これまで所属していた福岡市の九州産業大学から本年度から仙台市の東北学院大学へ移籍した。そのため、調査研究フィールドを九州から東北に本年度から変えることになり、そのフィージビリティ・スタディが本年度の研究の中心となった。具体的には、仙台市街近郊の遠刈田温泉、鳴子温泉に訪問し、各地域の現地調査とともにキーパーソンへインタビューを実施した。他にも仙台市の観光地としての繁華街の現状について専門家から聞くことができた。
現地調査から訪日外国人観光客の姿が少なく、九州の観光地や温泉地と比べ、見当たらないことを感じた。その理由の一つとして、観光・温泉地域および旅館・ホテルも訪日外国人観光客の受け入れ体制の準備どころか、外国人客のみならず観光客全体へのアピールが欠けていることが、インタビュー調査からわかった。この課題や背景を深掘りし、訪日外国人観光客の受け入れに成功している地域や旅館との比較を今後の研究課題として進めて行きたい。
その一方で、訪日外国人観光客に人気の旅館・ホテルの宿泊客のレビューのテキスト分析、および、宿泊業界のロボット化、効率・自動化に関わる事例研究など、これまで調査・研究してきた内容の学会報告や論文投稿も本年度は積極的に行った。
本科研の研究課題の最終年度のため、新型コロナウイルスの影響により遅れてしまった現地調査を、まず仙台市近郊の観光地や温泉地を始め、さらには東北地方を出来るだけ回ることを次年度の研究計画として考えている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

当初、主に2020年度に計画していた現地調査やインタビューが、新型コロナウイルス蔓延による出張制限により、昨年度まで十分にできなかった。しかしながら、本研究課題の期間延長の申請が許可され、昨年以降から現地調査とインタビューを再開した。その現地調査とインタビューは、本年度から大学がある仙台市近郊の観光地・温泉地を中心に行った。その一方で、新型コロナウイルス蔓延期間に代替として行った、訪日外国人を中心とした旅館・ホテルの宿泊客の口コミのテキスト分析の結果について、学会報告および論文投稿を通じた研究成果の公開を本年度に行った。

Strategy for Future Research Activity

次年度は本研究課題の最終年度であり、新型コロナウイルスにより遅れていた現地調査とインタビューを出来る限り実施する。具体的には、4月中にアポイントメントをとっている仙台市の作並温泉と秋保温泉をはじめ、花巻温泉、乳頭温泉、銀山温泉、蔵王温泉、酸ヶ湯温泉、会津東山温泉など仙台近郊の温泉地の中からいくつか選び、また、訪日外国人観光客に人気のニセコや定山渓温泉など北海道、伊香保温泉、四万温泉、草津温泉など北関東にも調査の足を延ばしたい。これらの研究成果は12月の日本観光研究学会や来年3月のサービス学会で報告し、その発表以降の来年度には、論文としてまとめて公開したい。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (16 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 3 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 宿泊業におけるサービスの工業化による人と機械の最適化2023

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      工業経営研究

      Volume: 37(2) Pages: 3-16

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 接待飲食業における疑似恋愛のサービスマネジメント―花街の芸舞妓、旅館の女将、航空会社の客室乗務員の人材と 組織マネジメントの比較を通じて―2023

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      東北学院大学 経営学論集

      Volume: 21 Pages: 15-32

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Customer satisfaction with tangible and intangible services of ryokans and hotels in the Japanese lodging industry2023

    • Author(s)
      Shunichiro MORISHITA
    • Journal Title

      Journal of Global Tourism Research

      Volume: 8(2) Pages: 117-124

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 訪日外国人観光客の口コミ分析による旅館の魅力と類型化2023

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      日本経営診断学会論集

      Volume: 23 Pages: 69-75

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 旅館における外国人観光客の満足・不満足の要因と背景の相違2023

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      日本観光研究学会全国大会学術論文集 3

      Volume: 38 Pages: 323-326

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 訪日外国人観光客の口コミ分析による旅館の経験価値2022

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      観光研究(特集号)

      Volume: 34 Pages: 109-115

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小規模宿泊業における訪日外国人観光客への思いやり経営2022

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      地域共創学会誌

      Volume: 9 Pages: 14-26

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] The attractiveness of Japanese ryokan to foreign visitors to Japan Analysis of Japanese and English reviews of Tripadvisor’s “Japanese inns popular among foreigners”2022

    • Author(s)
      Shunichiro MORISHITA
    • Journal Title

      Journal of Global Tourism Research

      Volume: 7(1) Pages: 21-26

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 宿泊業における訪日外国人客へのおもてなしとそのマネジメント2021

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      日本経営診断学会論集

      Volume: 21 Pages: 1-6

    • NAID

      130008103699

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 湯治宿のサービスマネジメントと顧客経験価値2021

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      日本経営システム学会誌

      Volume: 38(2) Pages: 109-115

    • NAID

      40022751873

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What is Omotenashi? A Comparative Analysis with Service and Hospitality in the Japanese Lodging Industry2021

    • Author(s)
      Shunichiro MORISHITA
    • Journal Title

      Journal of Advanced Management Science

      Volume: 9(4) Pages: 88-95

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 温泉旅館との比較による長期滞在に向けた湯治宿のサービスモデル2021

    • Author(s)
      森下俊一郎,浦達雄
    • Journal Title

      産業経営研究所報

      Volume: 53 Pages: 47-56

    • NAID

      40022520110

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Hospitality Management to Welcome Foreign Guests in the Japanese Lodging Industry2021

    • Author(s)
      Shunichiro Morishita
    • Journal Title

      International Journal of Social and Business Sciences

      Volume: 15(2) Pages: 184-188

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Service Management in the Accommodation Industry for Foreign Tourists Visiting Japan2020

    • Author(s)
      Shunichiro Morishita
    • Journal Title

      Journal of Advanced Management Science

      Volume: 8(4) Pages: 108-115

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 宿泊業における訪日外国人観光客のためのサービスマネジメント-訪日外国人宿泊客から評価されるホテル・旅館の実践事例の分析によるその特徴の導出と考察-2020

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      地域共創学会誌

      Volume: 4 Pages: 1-16

    • NAID

      120006883884

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 宿泊業における訪日外国人観光客のためのサービスマネジメント2020

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Journal Title

      九州産業大学『地域共創学会誌』

      Volume: 4 Pages: 1-16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 接待飲食業における接客サービスの価値共創と闘争の知識マネジメント2024

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      サービス学会 第12回 国内大会(筑波大学)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 宿泊業における新たなサービスの工業化 -スーパーホテルと変なホテルの事例分析と比較を通じて―2023

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      工業経営研究学会第38回全国大会(九州産業大学)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 宿泊業の業態別による顧客満足および不満の要因と背景2023

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      日本経営システム学会第71回(2023年秋季)全国研究発表大会(東北大学)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] A Case Study of New Value Creation through Service Innovation in the Japanese Lodging Industry2023

    • Author(s)
      Shunichiro Morishita
    • Organizer
      2023 TTRA Asia Pacific Annual Chapter Conference, Sejong University, Seoul, South Korea
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 旅館における外国人客と日本人客の満足・不満足の要因と背景の相違2023

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      第38回日本観光研究学会全国大会(文教大学)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Case Studies on Omoiyari Management in Japanese Hospitality: Service, Hospitality, and Omotenashi Perspectives2023

    • Author(s)
      Shunichiro MORISHITA
    • Organizer
      The 2023 12th International Conference on Economics, Business and Marketing Management (CEBMM 2023), Singapore University of Social Sciences
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 訪日外国人観光客の口コミ分析による旅館の経験価値2022

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      第37回日本観光研究学会全国大会(金沢大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 訪日外国人観光客にとっての旅館の魅力 -Tripadvisor「外国人に人気の日本の旅館」の口コミ分析-2022

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      日本経営診断学会第55回全国大会(松山大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 訪日外国人観光客にとっての旅館の魅力2022

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      日本経営診断学会第2回九州部会(中村学園大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] What is Omotenashi ? : A Comparative Analysis with Service and Hospitality in the Japanese Lodging Industry2021

    • Author(s)
      Shunichiro MORISHITA
    • Organizer
      5th International Conference on Sustainable Tourism Management(ICSTM 2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 家族経営の小旅館における思いやりによる競合優位2021

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      2021年度日本観光研究学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Customer Value Co-creation Model of a Japanese therapeutic hot spring inn2020

    • Author(s)
      Shunichiro Morishita
    • Organizer
      7th International Conference on Hospitality and Tourism Management 2020 (ICOHT 2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Service Management in the Accommodation Industry for Foreign Tourists Visiting Japan2020

    • Author(s)
      Shunichiro Morishita
    • Organizer
      The 2020 4th International Conference on Business and Information Management & The 2020 10th International Conference on Financial Management and Economics
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 宿泊業における訪日外国人観光客へのおもてなしのマネジメントー山城屋、澤の屋、および、富士箱根ゲストハウスの事例分析ー2020

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      日本経営診断学会 第53回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 宿泊業における外国人観光客のためのサービスとそのマネジメント2020

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      2020年第1回日本経営診断学会九州部会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 宿泊業におけるインバウンド訪日外国人観光客のためのおもてなしのマネジメント2019

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Organizer
      第10回横幹連合コンファレンス
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] おもてなしの理念、知識、異文化のマネジメント2023

    • Author(s)
      森下俊一郎
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      4771037140
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi