• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

認知症介護における「希望」の協働的創造と介護者の教授学習過程

Research Project

Project/Area Number 19K14395
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokoha University (2023)
Hamamatsu Gakuin University (2019-2022)

Principal Investigator

渡辺 涼子  常葉大学, 健康プロデュース学部, 講師 (70360203)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords認知症高齢者 / ナラティヴ・アプローチ / 教授学習過程 / 希望 / フィンランド / 認知症介護 / 作業療法
Outline of Research at the Start

本研究では,ナラティヴ・アプローチと教授学習過程論の立場から,認知症介護における介護者の関わりの意義について,認知症高齢者と介護者間で形成されるナラティヴ(物語)の構造と介護者側の学習過程の分析を通して明らかにすることを目的とする.介護時のナラティヴのうち,特に「希望(現実世界に対する将来の可能性)」に関するナラティヴに注目し,日本とフィンランドの高齢者施設の作業療法場面を比較検討しながら,作業療法士が生成する「希望」の意味や「希望」の生成に向けた介護者の学び,更に両国の社会的文化的特性を質的に検討する.

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、ナラティヴ・アプローチと教授学習過程論に基づき、認知症介護における「希望(認知症高齢者にとって望ましい可能性)」のナラティヴの生成過程と、そこでの介護者の関わりや学びを明らかにすることを目的とする。
2023年度は研究の最終年度として、日本とフィンランドの高齢者施設での観察調査と研究所訪問等を予定していたが、感染症の流行等から対象施設での観察は引き続き困難であった。そのため、フィンランドの作業療法士にはメールで、日本の作業療法士とは対面で定期的にインタビューを実施した。また、アメリカ・フィンランド・スウェーデンの研究者たちとメールやオンライン・ミーティングにより意見交換を行い、研究の理論面の検討と共に書籍(Brill社)原稿の共同執筆を進めた。更にアメリカ(NY)の認知症介護コミュニティ(Reimagining Dementia)とオンラインでの交流を行い、認知症の「希望」の生成における海外の実践について情報・意見交換を行った。
上記の活動から理論面の展開として、希望の構築は「認知症高齢者ー想像世界ー介護者」の三項関係として記述されるが、想像世界を現実世界の活動や高齢者の生活史と関係づけながら、参加者にとってより豊かな意味を持つものにすること、更に高齢者とともに想像世界に働きかけながら自身のあり方(ways of being)を変える介護者の関わりが、希望の生成に重要であることが改めて示唆された。この過程は大人と子どもが想像世界を協働して構築するプレイワールド論(Marjanovic-Shaneら, 2011)に共通するものであり、幼児期の想像遊びと認知症介護での想像世界の創出がどのように関わり合うか、生涯発達の視点から更なる検討が必要であると考える。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

感染症の流行に伴い国内外の高齢者施設での観察調査が困難な状況が続いているため。

Strategy for Future Research Activity

研究の最終年度として、高齢者施設の観察調査と海外の研究機関訪問を予定している。それらが困難な場合は、オンラインでの観察・面接調査やミーティングに替えて実施する。更に必要に応じて、研究者が過去に収集したデータも分析対象に含めながら、研究を論文としてまとめる。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (8 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Helsinki(フィンランド)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] City University of New York, Brooklyn(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Stockholm University(スウェーデン)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Tampere University(フィンランド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] City University of New York, Brooklyn(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Tampere University(フィンランド)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] City University of New York, Brooklyn(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Tampere University(フィンランド)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Co-creation of a meaningful daily life in a nursing home: Playworlds for the seniors.2023

    • Author(s)
      Ryoko Watanabe
    • Organizer
      CHiLD (Cultural-historical approaches to children's learning and development), the University of Helsinki Research Group
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The necessary (im)possibility of the present as a source of change.2022

    • Author(s)
      Ryoko Watanabe
    • Organizer
      Nordic-Baltic ISCAR
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Playworlds as ways of being, a chorus of voices: A Multimodal discussion about why playworlds are worth creating.2022

    • Author(s)
      Ryoko Watanabe
    • Organizer
      Nordic-Baltic ISCAR
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 想像遊びの協働的構築におけるナラティヴの意味:Brunerのナラティヴ論を手がかりに2022

    • Author(s)
      渡辺涼子(企画・司会・話題提供者)・宮崎清孝,野口紗生(話題提供者)・庄井良信,横山草介(指定討論者)
    • Organizer
      日本発達心理学会 会員企画自主シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Learning in dementia care.2022

    • Author(s)
      Ryoko Watanabe
    • Organizer
      American Educational Research Association Preconference: CHAT in the local, global and planetary contexts (Session 6: Researching relationality and care.)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] What does Bakhtin’s view on dialogic author suggest on the way of dialogical teachers?2021

    • Author(s)
      Miyazaki, K., Watanabe, R., Noguchi, S., & Satake, T.
    • Organizer
      17th International Bakhtin Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 認知症における play の展開と意味:高齢者施設の作業療法場面の質的分析2021

    • Author(s)
      渡辺涼子
    • Organizer
      第32回日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Child Development and Adults' Ways of Being in Playworlds2021

    • Author(s)
      Ferholt, B., Lecusay, R., Miyazaki, K., Nilsson, M., Noguchi, S,, Rainio, A., & Watanabe, R.
    • Organizer
      6th Congress of the International Society for Cultural-Historical Activity Research
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi