• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Utilization of the Sign language Version of the Modern Language Aptitude Test

Research Project

Project/Area Number 19K21764
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

NAKANO Satoko  群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (20359665)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原 大介  豊田工業大学, 工学部, 教授 (00329822)
金澤 貴之  群馬大学, 教育学部, 教授 (50323324)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords手話言語 / 言語適性 / 第2言語習得理論 / 日本手話 / 言語適性テスト / 第二言語習得理論
Outline of Research at the Start

日本では第二言語習得理論に基づいた日本手話習得・通訳養成カリキュラムの開発が遅れている。そこで本研究では学習者の手話言語適性(外国語学習の成功を予測する認知的能力)を把握し,適正プロフィールを活かした効果的な日本手話習得指導につなげるために,手話言語版MLAT(現代言語適性テスト)の開発とその活用について検討する。学習者個々の言語適性を把握し,適性に合った指導方法を検討することは,手話言語習得・通訳養成の指導カリキュラムの整備や指導法の開発に大きな示唆を与え,また,視覚/聴覚モダリティの相違を超えた言語適性の本質とは何か,第二言語/外国語習得の本質とは何か,について迫ることができる。

Outline of Final Research Achievements

For adult native speakers, learning sign language as a second language is not easy. The linguistic aptitude for sign language (specific abilities that are thought to predict success in language learning) is assumed to be based on factors such as the ability for linguistic analysis, phonological ability, memory, and working memory as with spoken language, but aspects of M2L2 that use modalities different from those of spoken languages are attracting attention. In this study, as in the findings of previous studies, it was shown that it is difficult for L2 Japanese sign language learners to make precise phonological judgements of sign language. Further, in the early stages of learning, individual differences such as difficulties in perceptual motor coordination, articulation speed, and visual space and mental rotation in sign language were observed, and these were thought to be influenced by phonological ability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

手話言語に関する言語適性研究は,音声言語に比較して非常に遅れており,また手話言語教育・手話通訳教育は,教育学的/心理学的バックグラウンドを持たない指導経験に基づいて直感的に行われていることが多い。本研究では手話言語版MLAT(現代言語適性テスト)の開発には至らなかったものの,「言語適性」を切り口にL2手話学習者の習得の様相の一端を明らかにしようと試み,効果的な手話言語教育・手話通訳教育のあり方に示唆を与えた学術的意義・社会的意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 8 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 対人専門職としての手話通訳教育における論考2022

    • Author(s)
      中野聡子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 139-147

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校における手話の体系的な学習に関する一考察」2022

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 107-112

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 成人音声母語話者のL2手話習得の適性に関する文献的検討-認知的要因を中心として-2021

    • Author(s)
      中野聡子
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 70 Pages: 165-174

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第二言語としての手話言語教授法に関する文献的検討2021

    • Author(s)
      中野聡子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 255-265

    • NAID

      120007033101

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Acquisition of strong social skills by healthcare professionals: Thinking in terms of support for deaf and hard of hearing students in higher education2021

    • Author(s)
      中野聡子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Pharmaceutical Education

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: n/a

    • DOI

      10.24489/jjphe.2020-072

    • NAID

      130008022329

    • ISSN
      2432-4124, 2433-4774
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本手話学習者における複合語の音韻変化の適切性判断に関する実験的研究2021

    • Author(s)
      能美由希子・川端伸哉・中野聡子・甲斐更紗・二神麗子・下島恭子・山本綾乃・金澤貴之
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 277-285

    • NAID

      120007033103

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学術手話通訳における原語借用の分析2019

    • Author(s)
      中野聡子・後藤睦・原大介・金澤貴之・細井裕子・川鶴和子・楠敬太・望月直人
    • Journal Title

      通訳翻訳研究への招待

      Volume: 20 Pages: 141-158

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学の授業を通した「手話」と「手話通訳」の学習による言語運用力の向上ーリアクションペーパーにみ る会話形式と通訳形式の差異ー2019

    • Author(s)
      能美由希子・金澤貴之・二神麗子・川端伸哉・下島恭子・中野聡子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 143-152

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 成人学習者における日本手話のWH疑問文の表出とその指導2021

    • Author(s)
      中野聡子・下島恭子・川端伸哉・能美由希子・二神麗子・金澤貴之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本手話学習者の手話表出に関わる予備的分析2020

    • Author(s)
      中野聡子・川端伸哉・下島恭子・甲斐更紗・能美由希子・二神麗子・金澤貴之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン学術手話通訳教材集の制作2019

    • Author(s)
      中野聡子・原大介・金澤貴之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の授業としての日本手話の指導2019

    • Author(s)
      下島恭子・能美由希子・川端伸哉・金澤貴之
    • Organizer
      日本手話学会第45回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 手話サポーター養成プロジェクト室

    • URL

      https://sign.hess.gunma-u.ac.jp/index.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] オンライン学術手話通訳教材集

    • URL

      https://sl-interpreting.org/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi