Development and Utilization of the Sign language Version of the Modern Language Aptitude Test
Project/Area Number |
19K21764
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
NAKANO Satoko 群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (20359665)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原 大介 豊田工業大学, 工学部, 教授 (00329822)
金澤 貴之 群馬大学, 教育学部, 教授 (50323324)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 手話言語 / 言語適性 / 第2言語習得理論 / 日本手話 / 言語適性テスト / 第二言語習得理論 |
Outline of Research at the Start |
日本では第二言語習得理論に基づいた日本手話習得・通訳養成カリキュラムの開発が遅れている。そこで本研究では学習者の手話言語適性(外国語学習の成功を予測する認知的能力)を把握し,適正プロフィールを活かした効果的な日本手話習得指導につなげるために,手話言語版MLAT(現代言語適性テスト)の開発とその活用について検討する。学習者個々の言語適性を把握し,適性に合った指導方法を検討することは,手話言語習得・通訳養成の指導カリキュラムの整備や指導法の開発に大きな示唆を与え,また,視覚/聴覚モダリティの相違を超えた言語適性の本質とは何か,第二言語/外国語習得の本質とは何か,について迫ることができる。
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Outline of Final Research Achievements |
For adult native speakers, learning sign language as a second language is not easy. The linguistic aptitude for sign language (specific abilities that are thought to predict success in language learning) is assumed to be based on factors such as the ability for linguistic analysis, phonological ability, memory, and working memory as with spoken language, but aspects of M2L2 that use modalities different from those of spoken languages are attracting attention. In this study, as in the findings of previous studies, it was shown that it is difficult for L2 Japanese sign language learners to make precise phonological judgements of sign language. Further, in the early stages of learning, individual differences such as difficulties in perceptual motor coordination, articulation speed, and visual space and mental rotation in sign language were observed, and these were thought to be influenced by phonological ability.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
手話言語に関する言語適性研究は,音声言語に比較して非常に遅れており,また手話言語教育・手話通訳教育は,教育学的/心理学的バックグラウンドを持たない指導経験に基づいて直感的に行われていることが多い。本研究では手話言語版MLAT(現代言語適性テスト)の開発には至らなかったものの,「言語適性」を切り口にL2手話学習者の習得の様相の一端を明らかにしようと試み,効果的な手話言語教育・手話通訳教育のあり方に示唆を与えた学術的意義・社会的意義は大きい。
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Report
(4 results)
Research Products
(14 results)