Project/Area Number |
20K01646
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | イノベーション / 国際貿易 / 上流部門 / 垂直構造 / 輸送費用 / 生産の垂直構造 / 新製品導入・開発 / プロダクト・イノベーション / 価格競争 / プロセス・イノベーション / 川上の投資 / 戦略的補完 / 需要創出型の投資・宣伝活動 / 技術選択 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、主に(1)「イノベーション(研究開発)と貿易費用の関係」、および、(2)「イノベーションに対して輸送価格等の貿易費用が与える影響」を理論的に解明して、従来の議論を発展させることを目的とする。貿易とイノベーションの間の新たな相互関係を考察することによって、イノベーション促進のために望ましい政策や、イノベーションの促進が国民の暮らし向きにとって望ましいとは限らない状況を特定することが可能になる。
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Outline of Final Research Achievements |
We study on the relationship between international trade and innovation. In a situation of two-country two exporting firm two-way trade, we consider the effects of a competition in the transport industry on the innovation of exporting firms and welfare of each country. We show that an increase in the number of transporting firms can reduce the level of innovative activity of exporting firm. We also show that an increase in the number of transporting firms can harm consumers. Furthermore, in an advanced topic of the above study, we build a vertically related market model, and consider the effects of production efficiency of firms. We show that an improve in the production efficiency of firm can reduce its profit.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国際貿易とイノベーション(研究開発)の研究では、輸送費用は一定である場合が多く、輸送産業やそこでの競争の役割は見落とされがちである。ところが、実際の貿易では、船会社が運賃を決め、そうした輸送料金は貿易障壁の一角をなしている。そのため、現実との隔たりを埋めるために、価格競争が行われる輸送産業を導入した2国の寡占貿易モデルを新たに構築した。これは学術的な(理論的な)貢献であるといえる。また、輸送市場での競争促進が消費者厚生を損なう条件を明らかにしたことは、競争政策の議論に新たな知見を与えており、実際の政策運営に示唆を与えたという点で社会的な意義がある。
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