Project/Area Number |
20K02982
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
BYSOUTH DON 関西大学, 国際教育センター, 研究員 (20603129)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山本 敏幸 関西国際大学, 社会学部, 教授 (50367439)
中西 英之 近畿大学, 情報学部, 教授 (70335206)
池田 佳子 関西大学, 国際部, 教授 (90447847)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | コミュニケーション能力 / メタバース / 双方向型学習 / オンラインプラットフォーム / インタラクション / オンラインプログラム / COIL / Virtual Exchange / 相互行為性 / 行為のアフォーダンス / 多人数対話学習 / 社会的存在性 / 社会存在性 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、非同期の学習教材提供を主軸とするeラーニングや、自習を前提とする反転学習のオンライン教育などではなく、複数の学習者が同期型で参加し、共修・協働学習を行うバーチャル交流型の新しい教育手法(Virtual Exchange)を取り上げ、より学習者の参加度や学習意欲を向上させる教育設計を考案する。文理融合の連携体制の下、インターネットインターフェース上の工夫も加え、学習者間のソーシャルプレゼンス(互いの社会的存在性)が向上し、結果、学習者集団としての共同体構築が進む。このような教育環境デザインで行う協働学習の効果を、本研究では実証的に調査し、その成果を新しい教育モデルの提案へと実装する。
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Outline of Final Research Achievements |
The pandemic necessitated significant changes in education, highlighting the importance of online learning. This report details the development of an online learning program aimed at fostering strong social presence and interactivity among students and instructors. The program's goals were to promote active social interaction and overcome online education challenges. Key features included synchronous sessions for real-time communication, virtual avatars for self-expression, group projects for collaboration, online discussion forums, and a peer review system. The pilot phase tested effectiveness, with feedback refining the program. Evaluation through surveys and analysis showed high student satisfaction. The program demonstrated a positive link between social presence and learning success. However, challenges like technical issues and time management need addressing. The program effectively enhanced online learning experiences, with ongoing improvements essential for future success.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
オンライン教育における社会的存在性とインタラクティブ性を高めるために、バーチャル交流型教育手法を提案し、その効果を実証した。インターネットインターフェースやVRの活用により、学習者同士の積極的な交流と学習コミュニティの形成を促進した。学術的意義として、オンライン教育の質向上に関する新たな知見を提供し、協働学習とファシリテーション技術の研究に貢献した。社会的意義として、学習者のエンゲージメントと学習意欲を向上させ、教育のアクセシビリティと多様化を促進する。また、VRやメタバースの活用による新しい学習体験の提供は、将来の教育システム設計に向けた重要な指針となる。
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