An Application of DBR to the Development of a Framework for University English Language Education
Project/Area Number |
20K03081
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kwansei Gakuin University |
Principal Investigator |
Sumi Seijiro 関西学院大学, 生命環境学部, 教授 (60441341)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
光永 悠彦 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
出口 朋美 近畿大学, 法学部, 准教授 (90708538)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 英語教育 / テスト / イロレーティング / 学習支援システム / 授業研究 / 外国語教育 / 項目応答理論 / テストシステム / デザイン研究 / 大学英語教育 |
Outline of Research at the Start |
研究と教育の垣根を越え、人間を中心に現場の課題解決を試みる「デザイン研究」(Design-based Research)が注目を集めている。しかし、外国語教育学分野での応用例は極めて少なく、研究成果の蓄積は乏しい。本研究では、デザイン研究のフレームワークに基づき、課題分析と教材・テスト開発を行い、自動問題生成システムに実装し、授業実践に活用する。さらに、テストの得点を経年的に比較可能にすることで到達目標型大学英語教育の実現をめざす。将来的には各種英語民間試験との対応もはかることで、大学入試制度改革をも念頭に英語教育の成果を客観的な指標で観察できるモデルの構築をめざす。
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Outline of Final Research Achievements |
The purposes of this study are to develop (a) test items and teaching materials based on the framework for the design-based research, (c) implement them in the Automated Test Maker, which make it possible to generate test sets along with the lessons, and (d) design a comprehensive English lesson. To standardize the test scores, the Elo rating system was used, which was originally developed to rank players at the interval scale in a fair manner. The study made it possible to estimate and monitor students’ ability and item difficulty parameters on a real-time basis and apply them to design English lessons.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の主要な学術的意義は、イロレーティングを応用し、テスト結果から受験者能力値と困難度パラメータを即座に計算し、リアルタイムでその結果を可視化することに成功したことである。加えて、自動問題生成システムを使い、デザイン研究のフレームワークに従い授業モデルを提案したことである。社会的意義は、開発に成功した自動問題生成システムを公開し、学内の必修英語の授業で実際に活用できるようにしたことである。また、新型コロナウィルス感染拡大を受け、オンラインでもテストを実施できるように改良を加え、テストシステムとしての汎用性を高め、学内以外の教育現場でも活用できるようにしたことである。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)