• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Case Study of School Social Workers for Special Needs Students in Japan

Research Project

Project/Area Number 22653066
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionMomoyama Gakuin University

Principal Investigator

YASUHARA Yoshiko  桃山学院大学, 社会学部, 教授 (70309376)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,790,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywordsスクールソーシャルワーク / 特別支援教育 / 障がいのある子ども / インクルージョン / 障がいのある生徒 / 普通高校 / 福祉的支援
Research Abstract

This study examines specific cases to identify problems school social workers face in Japan today. In order to mitigate the disadvantages of children with special needs, results show that teachers and school social workers need to communicate and cooperate with the perspective of social workers when providing the necessary support for their needs. School social workers should not only inform education professionals about educational needs, but also identify and solve problems special needs children face in their home and other social environments

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report

Research Products

(9 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (4 results) Presentation (1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 障がいのある子どもに対するスクールソーシャルワークの役割と課題2012

    • Author(s)
      安原佳子
    • Journal Title

      桃山学院大学社会学論集

      Volume: 第46巻2号 Pages: 75-95

    • NAID

      110009899507

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師が知っておきたいマルトリートメントの視点2012

    • Author(s)
      安原佳子
    • Journal Title

      月刊生徒指導

      Pages: 34-36

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的障がいのある人の地域生活支援に関する一考察-インフォーマルな資源としての仲間関係-2011

    • Author(s)
      安原佳子
    • Journal Title

      総合研究所紀要36巻2号

      Pages: 75-87

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 子どもの主体性から広がる発達の可能性2011

    • Author(s)
      安原佳子
    • Journal Title

      キャンピング

      Volume: 142号 Pages: 7-7

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 配置型におけるスクールソーシャルワークの実践-校内支援システムへのメゾアプローチ-2013

    • Author(s)
      水流添綾
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会第8回大会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2013-06-14
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] よくわかるスクールソーシャルワーク2012

    • Author(s)
      山野則子・野田正人・半羽利美佳編著
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] よくわかるスクールソーシャルワーク2012

    • Author(s)
      山野則子・野田正人・半羽利美佳
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 高校における特別支援教育の実践2010

    • Author(s)
      加藤貴久・杉岡啓治編
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 高等学校における特別支援教育の実践2010

    • Author(s)
      安原佳子, 他(加藤貴久・杉岡啓治編)
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-22   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi