• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An study on appropriate summarization methods in a real-time speech-to-text transcription for school-age children with deaf and/or hard of hearing.

Research Project

Project/Area Number 24531249
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

NAKANO Satoko  広島大学, アクセシビリティセンター, 特任講師 (20359665)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KANAZAWA Takayuki  群馬大学, 教育学部, 准教授 (50323324)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SHIRASAWA Mayumi  筑波技術大学, 障害者高等教育研究支援センター, 准教授 (00389719)
MIYOSHI Shigeki  筑波技術大学, 障害者高等教育研究支援センター, 准教授 (80310192)
KAWANO Sumihiro  筑波技術大学, 産業科学技術学部, 准教授 (90352567)
IFUKUBE Toru  東京大学, 高齢社会総合研究機構, 特任研究員 (70002102)
YAMAMOTO Mikio  広島大学, 教育室, 准教授 (70335636)
OKADA Nahoko  広島大学, 教育室, 特任助教 (90547142)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords聴覚障害児 / 通常学級 / 情報保障 / パソコン要約筆記 / 遠隔字幕配信システム / リライト文
Outline of Final Research Achievements

We conducted an experiment on the possible types of summarization methods to existing summarization methods on real-time speech-to-text transcription for supporting deaf children at the stage of elementary and secondary education while comparing with input for deaf students in higher education.
In the transcribed sentences of summarizations on assumption of support for deaf children, the number of characters per sentence was small compared to the original text and the transcribed sentences for university deaf students, and the summarization methods of “abbreviation”, “paraphrasing”, and “integration and compression” were often used. Regarding “paraphrasing”, Japanese words of Chinese reading of a character, which may be expected to be difficult to understand, expressions containing these words, idioms with figurative expressions, and other expressions were often replaced by simpler and more comprehensible expressions.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 大学における障害のある学生への合理的支援とその課題ー広島大学の事例からー2015

    • Author(s)
      山本幹雄、岡田菜穂子、山崎恵理、山本陽子、糸井真帆、坂本晶子、中野聡子、佐野(藤田)眞理子、吉原正治
    • Journal Title

      総合保健科学

      Volume: 31 Pages: 49-59

    • NAID

      120005575274

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害者が読みやすい英語音声認識字幕呈示の改行条件に関する研究2014

    • Author(s)
      中野聡子、山田敏幸、上原景子、金澤貴之、レイモンドB.フーゲンブーム、上田一貴、伊福部達
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 52 Pages: 275-284

    • NAID

      130005110561

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学齢期の聴覚障害児に適した要約筆記手法開発のための基礎的研究2014

    • Author(s)
      中野聡子、金澤貴之、白澤麻弓、三好茂樹、河野純大、伊福部達
    • Journal Title

      発達障害研究 日本発達障害学会機関誌

      Volume: 36 Pages: 358-368

    • NAID

      40020367549

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 聴覚障害学生のための英語学習促進の支援-音声認識字幕を用いた教養英語における実践例を通して-2013

    • Author(s)
      上原景子他
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第62巻 Pages: 53-67

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害児・者のモバイル型遠隔情報保障システムの利用に対する意識-従来型の情報保障手段との比較を通して-2013

    • Author(s)
      中野聡子他
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 第35巻 Pages: 86-99

    • NAID

      10031170759

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 聴覚障害児の言語力に対応した要約筆記の手法に関する予備的検討2013

    • Author(s)
      中野聡子・金澤貴之・白澤麻弓・三好茂樹・河野純大・伊福部達
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] オックスフォードハンドブック デフ・スタディーズ ろうの研究・言語・教育2015

    • Author(s)
      四日市章、鄭仁豪、澤隆史、相澤宏充、佐藤敦子、中山哲志、長南浩人、茂木成友、田中耕司、能美由希子、有海順子、館山千絵、中野聡子、加藤靖佳、板橋安人、雁丸新一、武居渡、松藤みどり、白澤麻弓、小渕千絵、佐藤正幸、原島恒夫、田原敬、林田真志、廣田栄子、齋籐友介、大部令絵
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育と国語教育をつなぐ ことばの授業づくりハンドブック2014

    • Author(s)
      浜本純逸、難波博孝、原田大介、新井英靖、伊藤伸二、稲田八穂、氏間和仁、落合俊郎、菅野和恵、小林徹、高井和美、高野美由紀、高橋浩平、永田麻詠、中野聡子、平賀健太郎、藤井明日香、古山勝、三寺美穂、山下恵子、湯浅恭正
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 障害百科事典2013

    • Author(s)
      日本特殊教育学会編
    • Total Pages
      2776
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] バリアフリー・コンフリクト 争われる身体と共生のゆくえ2012

    • Author(s)
      中邑賢龍他
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi