• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the support system model of consistent special support education for the intellectual and duplication, developmental disabilities from the very early stage

Research Project

Project/Area Number 25285258
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

FUJIWARA Yoshihiro  筑波大学, 特命教授 (10173501)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TSUGE Masayoshi  筑波大学, 人間系, 教授 (20271497)
SASHIMA Tsuyoshi  筑波大学, 人間系, 准教授 (20241763)
菅野 和恵  筑波大学, 人間系, 准教授 (80375451)
Research Collaborator TAJIRI Yuki  
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥18,850,000 (Direct Cost: ¥14,500,000、Indirect Cost: ¥4,350,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2014: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2013: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Keywords超早期教育支援システム / 特別支援教育支援体制 / 家庭支援 / 乳幼児教育相談 / 学内・地域との連携 / 超早期教育支援 / 知的・重複・発達障害児 / 乳幼児期教育相談 / 個別の教育支援計画 / 学内・地域連携支援 / 家庭支援計画
Outline of Final Research Achievements

A “special needs education system” proposal was constructed based on the results of this study, which showed the need for the following requirements to be met.
(1) A support system that responds immediately to the assistance demands of children with disabilities and their families based on local resources, and that satisfies vertical and horizontal connections over individuals’ lifetime from infancy, is important. The central role in this is played by an open special needs school. For this, (2) a special needs education expert ascertains educational support needs and begins the transition. (3) The school provides a “learning place” for parents to cultivate child care abilities, and provides educational support. At that time, (4) an individual education support plan, etc., will be used to develop close cooperation among institutions associated with maternal and child health and welfare, medical care, and education.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2016 2015 2013 Other

All Journal Article (5 results) Presentation (4 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 巡回相談におけるコンサルテーションの効果の検討2016

    • Author(s)
      森澤亮介
    • Journal Title

      筑波大学附属大塚特別支援学校研究紀要

      Volume: 60 Pages: 92-95

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校幼稚部における「子育て支援ひろば」の試み2016

    • Author(s)
      田尻由起
    • Journal Title

      筑波大学附属大塚特別支援学校研究紀要

      Volume: 60 Pages: 102-105

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 支援部研究2015

    • Author(s)
      安部博志・森澤亮介
    • Journal Title

      筑波大学附属大塚特別支援学校研究紀要

      Volume: 59 Pages: 52-54

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 超早期プロジェクト研究2015

    • Author(s)
      田尻由起・森澤亮介
    • Journal Title

      筑波大学附属大塚特別支援学校研究紀要

      Volume: 59 Pages: 55-58

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 超早期段階からの知的・重複・発達障害児の一貫した特別支援教育支援体制モデル研究2013

    • Author(s)
      永田真吾・井上真由美・田尻由起
    • Journal Title

      筑波大学附属大塚特別支援学校研究紀要

      Volume: 58集 Pages: 57-60

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校幼稚部における「子育て支援ひろば」の試み2016

    • Author(s)
      田尻由起
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的・重複・発達障害児の超早期段階からの一貫した特別支援教育による支援体制モデル2015

    • Author(s)
      藤原義博、高橋幸子、田尻由起、森澤亮介、藤上実紀、野澤純子、柘植雅義
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における超早期段階からの知的・重複・発達障害児への支援のあり方(1)ー地域子育て支援の場の教育的支援ー2015

    • Author(s)
      高橋幸子、田尻由起、森澤亮介、安部博志、仲野みこ、藤原義博、佐島毅、柘植雅義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における超早期段階からの知的・重複・発達障害児への支援のあり方(2)ー自治体との連携による特別支援学校のセンター的機能の発揮ー2015

    • Author(s)
      森澤亮介、田尻由起、高橋幸子、安部博志、仲野みこ、藤原義博、佐島毅、柘植雅義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 知的・重複・発達障害児の超早期段階からの一貫した特別支援教育による支援体制モデル(研究成果報告書)2016

    • Author(s)
      藤原義博、筑波大学附属大塚特別支援学校
    • Publisher
      筑波大学附属大塚特別支援学校
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 幼稚園じほう2015

    • Author(s)
      藤原義博
    • Publisher
      全国国公立幼稚園長会事務局「時報部」
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 筑波大学附属大塚特別支援学校・超早期支援プロジェクト

    • URL

      http://www.otsuka-s.tsukuba.ac.jp/page4_9.html?eid=00002

    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-21   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi