• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Motivation of Japanese Language Learners to Participate in Collaborative Activities

Research Project

Project/Area Number 25370601
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Motoda Shizuka  東海大学, 国際教育センター, 准教授 (40349428)

Research Collaborator Kasai Rina  
Kobayashi Naomi  
Kasakura Takahiro  
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords日本語授業 / 協働学習 / 参加の動機づけ / 上級読解 / クラス運営 / 共同体感覚 / クラス会議 / 『学び合い』 / アドラー心理学 / クラス経営 / 日本語教育 / 談話分析 / 学び合い / 談話の分析 / なし / 参加の困難な学習者 / ライフストーリー
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on "motivation to participate" as one component of successful collaborative activities in Japanese language classes and examines the actual situation and coping approach for passive learners. In this study, two points were examined through practice: 1) motivation for participation in collaborative learning in advanced Japanese reading classes, and 2) class management based on the theory of Social Interest in Adlerian psychology. Analysis of questionnaires and interviews revealed the learner's psychology regarding the activity; it was shown that it is necessary to expand and shift the viewpoint of teachers toward learner problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は以下の2点にある。1)参加の動機づけについて、学習者の心理的実態と要因を明らかにした。参加に消極的な学習者と積極的な学習者の詳細なプロトコルから、教師は自分の授業に何らかのヒントを得ることができると考える。2)多くの教師が協働学習を実施する際に直面すると考えられる参加に消極的な学習者の問題に対し、アドラー心理学の理論を取り入れ、より包括的で本質的な概念である「共同体感覚」をベースにして対応策を考えることを提案した。また、実際の日本語授業で「共同体感覚」に基づくいくつかの対応策を実践し、その過程と成否を明確にした。

Report

(7 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本語教育における『学び合い』の実践的研究-クラスの共同体感覚を高めるために-2019

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      東海大学紀要国際教育センター

      Volume: 第9号 Pages: 39-57

    • NAID

      120006621143

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 協働学習の研究方法に関する分析と展望-学会誌『日本語教育』と『教育心理学研究』との比較を通して-2018

    • Author(s)
      元田 静・笠倉敬弘
    • Journal Title

      東海大学大学院日本語教育学論集

      Volume: 第5号 Pages: 15-29

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Case Study on &quotMANABIAI&quot in the Japanese Language Class2017

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 24 Issue: 1 Pages: 110-111

    • DOI

      10.19022/jlem.24.1_110

    • NAID

      130006288209

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習者の所属感を高めるクラスづくり-“クラス会議を中心とした実践的検討”-2016

    • Author(s)
      元田静・葛西里奈・小林尚美
    • Journal Title

      東海大学紀要国際教育センター(留学生支援教育部門・国際教育部門)

      Volume: 第7号 Pages: 59-79

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アドラー心理学の日本語教育への応用とその可能性の検討2016

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      東海大学紀要 国際教育センター

      Volume: 6 Pages: 21-45

    • NAID

      40020772599

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「所属感」を高めるクラスづくり-初級日本語クラスにおけるアドラー心理学の応用-2016

    • Author(s)
      元田 静・葛西里奈・小林尚美
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 22(3) Pages: 40-41

    • NAID

      110010039473

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 上級日本語読解授業の協働学習における参加の動機づけ―質問紙とインタビューによる調査から―2019

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      2019年度国際学術セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 第二言語としての日本語教育における『学び合い』の実践的研究―学習者による評価を中心に―2019

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      第17回臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な母語の学習者に対する内容言語統合型学習に基づいた「PEACEプログラム」の実践と教師の役割2018

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      2018年日本語教育国際研究大会・第22回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 成人日本語学習者を対象とした『学び合い』の実践と課題-「貢献感」を中心として-2018

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      第16回臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 協働学習の研究方法に関する一考察-談話の分析を中心に-2018

    • Author(s)
      元田 静・笠倉敬弘
    • Organizer
      2018年度国際学術セミナー(於:バンコク)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教育における『学び合い』の実践2017

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      第49回日本教育方法研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育における心理学の活用-学習者をどう勇気づけるか-2017

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      東海大学ヨーロッパ学術センター日本語教育ワークショップ(於:コペンハーゲン)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「所属感」を高めるクラスづくり-初級日本語クラスにおけるアドラー心理学の応用-2016

    • Author(s)
      元田 静・葛西里奈・小林尚美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      国際交流基金日本語国際センター(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 日本語教師のためのCLIL(内容言語統合型学習)入門2018

    • Author(s)
      奥野由紀子(編著)・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子(著)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589453
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi