Drawing up curriculum of training of community-learning-coordinator
Project/Area Number |
26590198
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
村田 晶子 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (00329038)
倉持 伸江 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (60401593)
|
Research Collaborator |
SHIGEMORI Shiori 岡山市教育委員会
DEAI Yasuhiro 大阪教育大学
KUMANO Naohiko 福井市役所
NAKATA Suura 福島大学
SATO Fusae 会津坂下町八幡コミュニティセンター
NAGASAWA Ryouko 福島県男女共生センター「女と男の未来館」
KISHINO Kiyoko 昭島市教育委員会, 社会教育主事
KUMAGAI Mayumi 母子生活支援施設のぞみ荘, 施設長
KOZUKI Yoko 一般社団法人きてきて先生プロジェクト, 代表
SUZUKI Takashi 青梅市教育委員会, 社会教育課, 社会教育主事
KANEKI Midori 福井市清明公民館
SUEHIRO Takako 福井市東安居公民館
MORIKUNI Kazuyo 福井市西藤島公民館
TAKESHIMA Junko 福井市酒生公民館
TAKATUKA Kazuhiro 静岡大学, 教職大学院
MOCHIZUKI Kumiko W. D. 西河内, 顧問
TERUYA Mayumi 大東市立生涯学習センター, 指定管理者
HANABUSA Fusako 岡山市津高公民館
NAGAYAMA Keiko NPO法人地域サポートよしのねぎぼうず, 理事長
KITAGAWA Yoichi 京都市役所
MATSUKI Kennichi 福井大学
WATANABE Eiji 文部科学省, 生涯学習政策局社会教育課地域, 学校支援推進室長
IGUCHI Keitaro 国立市公民館
UCHIDA Kazuhiro 北海学園大学
SIBUE Kasane 静岡大学
YANAGISAWA Shoichi 福井大学
|
Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2017-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2016)
|
Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
|
Keywords | 社会教育 / 学習支援 / 力量形成 / 専門職 / 省察的実践 / 学習支援者 / ラウンドテーブル / コーディネーター / コミュニティ / コミュニティ学習支援 / 社会教育職員 / 研修 / 社会教育主事 |
Outline of Final Research Achievements |
Learning communities are supported by general administrative positions and part-time workers in local governments, and stuff of NPO or private organizations in Japan. In this study, practitioners of supporting learning progress their abilities by reflecting their practices and interchanging different experiences. It was also studied drawing up curriculum of forming ability of reflective practitioners, role of university in local community and certification of inter-university.
|
Report
(4 results)
Research Products
(11 results)