• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

The Effectiveness of Facilitation for Support Meetings

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K04945
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionSeisa University

Principal Investigator

Mitachi Mami  星槎大学, 教育実践研究科, 教授 (10209265)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中野 民夫  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (10631905)
井上 雅彦  鳥取大学, 医学(系)研究科(研究院), 教授 (20252819)
岡村 章司  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (00610346)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywordsファシリテーション / 支援会議 / 理解啓発 / 動画
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to verify whether facilitation skills were effective at case conferences in special education settings. We developed a 20-minute video clip to show how to apply these skills during conferences. In the experiment, participants were divided into two groups: those who watched the video (an experimental group) and those who watched a different video (a control group). Before and after watching either video clips, participants were asked to have a meeting based on the scenarios we developed. After comparing participants’ behaviors during the pre- and post-meetings, we found that during the post-meeting, the former group demonstrated more facilitation skills than the latter. The video clip was widely distributed to educational institutions, including to teachers and parents, in order for them to apply facilitation skills in their settings.

Free Research Field

ファシリテーション

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果により、ファシリテーションの理解啓発のための動画を使うことで、ファシリテーションの技術を実際の会議の中で使う頻度が高まることが示された。これまで単なるノウハウとして広まっていたファシリテーションを研究として取り上げてその効果測定を行ったことには学術的な意義がある。
また、効果測定された、ファシリテーションの理解啓発の動画をDVD化し教育現場を中心に実際に使ってもらうことを狙いとして広く頒布し、様々な現場でファシリテーションの技術を活用してもらう一助とした。これにより、会議の効率化、具体的な行動計画の立案につながりやすくなることは社会的な意義として大きいであろう。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi