• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

Effects of peer tutor training on tutoring strategies

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K02730
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionFuture University-Hakodate

Principal Investigator

Nakamura Michiko  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (10379589)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 冨永 敦子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
辻 義人  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (80400076)
岩倉 裕子 (大塚裕子)  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 特任准教授 (10419038)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords学習支援センター / ピア・チュータリング / チューター研修 / スキャフォルディング / チュータリング・ストラテジー / 質的分析 / 学習支援力 / 高等教育の質保証
Outline of Final Research Achievements

Tutoring conversations at a university’s learning support center were recorded and transcribed for qualitative analysis. Tutors, who receive tutor training certified by an international tutor training program, displayed characteristics that are different from so-called ‘knowledge-telling’ tendencies reported in previous studies. Tutors in the present study identified tutees' needs by asking questions and guided them toward a solution through a variety of cognitive, affective, and metacognitive scaffolding strategies. These characteristics are not influenced by the length of employment as a tutor, suggesting the effectiveness of tutor training. The key elements of tutor training that would help tutors learn the knowledge and skills necessary for effective learning support were organized and proposed.

Free Research Field

言語学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学びの目的や機会が多様化に伴い,大学の学習支援活動における学生サポーターの活用も普及している.その一方で,学生サポーターに求められる支援スキルの詳細や研修に関する研究ベースの知見が少なく,高等教育の質保証という点においても課題となっている.この課題の解決に向け本研究では,学術的に確立した質的分析方法を使い,実際の学習支援センターで収録されたチュータリング・データを分析した.そして,学生チューターに求められる学習支援力の基準を示し,その育成を促すチューター研修の基本要素を提案した.本研究の成果を参考に,他の大学の学習支援センターが独自の研修プログラムを開発できるようになると期待される.

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi