2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a Systematic Reading Method to Build Sustainable Knowledge Structure
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19H01720
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Soka University |
Principal Investigator |
FUNAOI Hideo 創価大学, 教育学部, 教授 (20344830)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 浩 放送大学, 教養学部, 教授 (80332146)
鈴木 栄幸 茨城大学, 人文社会科学部, 教授 (20323199)
久保田 善彦 玉川大学, 教育学研究科, 教授 (90432103)
望月 俊男 専修大学, ネットワーク情報学部, 准教授 (50379468)
狩野 紀子 拓殖大学, 外国語学部, 教授 (40350574)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 構造的読解力 / 知識の関連付け / 読解マップ / 学習支援システム / 育成プログラム |
Outline of Final Research Achievements |
In recent years, Japanese universities have been required to deepen learning through interactive activities, for which accurate reading of learning resources for basic knowledge is essential. However, the reading comprehension skills of university students have declined in recent years, and shallow reading and misreading are noticeable. As a result, they often remain in shallow learning. Therefore, this study aimed to orientate students towards structural reading comprehension, a skill for accurately reading the texts under study, and towards an attitude of applying the results of reading comprehension to learning. To this end, we proposed a method for developing attitudes oriented towards continuous and systematic knowledge association, and developed a support system and a development program. They were operationalised and evaluated practically in the classroom.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年の大学生には,授業内容を深く学ぼうとせず,単位を取るだけに止まり,学修が不確かなものとなる傾向が見られる.本研究で開発した支援システムや育成プログラムは,学習者らが学習リソースを構造的に読解してその結果をコンセプトマップとして可視化・共有するものであり,これらを授業において活用することで,そうした学修を改善する効果が期待できる点で,社会的な意義がある. また,コンセプトマップを相互に参照する活動を促すために,複数の授業回や授業科目にわたって現れる「散在キーワード」を手がかりとして提示する機能を支援システムに実装した.このような足場掛け手法を新たに提案した点で,学術的な意義があると言える.
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