2019 Fiscal Year Final Research Report
Establishing conditions for disseminating psychodrama using fairy tales in elementary school resource rooms
Project/Area Number |
19K20960
|
Project/Area Number (Other) |
18H05768 (2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Morioka College |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
|
Keywords | 自閉症スペクトラム / 対人関係 / 心理劇 / 童話 / 通級指導教室 / 自立活動 / 大学での授業 |
Outline of Final Research Achievements |
Resource room teachers were surveyed with a questionnaire, the findings of which showed that children with developmental disabilities exhibited restlessness and strong anxiety. When performing a“psychodrama using fairy tales”in a resource room , children with developmental disabilities seem to be psychologically stable if the fairy tale is heartwarming and has a motif of gentleness . A fairy tale with a happy ending would be appropriate. We performed a "psychodrama using fairy tales” for students and examined points for improvement based on self-evaluation and impressions after the end. It was found that the performers need to be assisted so that they can respond appropriately to others’ actions, and that setting up an audience is a good practice as the presence of the audience motivates the performers.
|
Free Research Field |
特別支援教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ASD児の社会性の困難さを改善するアプローチとして、広く活用されているSST以外の新しい技法として「童話を題材にした心理劇」の開発に努めている。本研究では、劇で用いる題目は「やさしさ」をテーマにした童話が適していること、他者からの働きかけに対して適切な反応のしかたを対象児に指導すること、演じる意欲を高めるために観客を設定することの3点が重要であることがわかった。この3点を「童話を題材にした心理劇」に取り入れることによって、さらに本技法の完成度は高くなると思われる。その結果、「童話を題材にした心理劇」が多くの通級指導教室で用いられるようになり、ASDの対人関係の改善に役立つようになるであろう。
|