• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Comprehensive research for Multilevel Parenting Program based on a paradigm shift

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K21794
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

Tsujimoto Masashi  中部大学, その他の部局, 顧問 (70221413)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 榎本 恵理  びわこ学院大学短期大学部, その他部局等, 教授 (00779449)
尾崎 博美  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (10528590)
山崎 洋子  武庫川女子大学, 言語文化研究所, 嘱託研究員 (40311823)
弘田 陽介  大阪公立大学, 大学院文学研究科, 教授 (60440963)
楊 奕  中部大学, 現代教育学部, 准教授 (60580751)
山名 淳  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (80240050)
大地 宏子  中部大学, 現代教育学部, 准教授 (80413160)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2024-03-31
Keywords親性 / 共同子育て実践学 / 子育て支援 / 生涯発達 / 養育の社会化 / 家庭科教育 / 養育者教育 / 親性準備教育
Outline of Final Research Achievements

We adopt a paradigm shift in taking a cross-disciplinary approach to finding solutions for various current difficulties confronted by child-rearing in Japan. We conducted practical studies on ‘parenthood’ (Oyasei in Japanese), encompassing both motherhood and fatherhood. Considering previous research on supporting parents and children, we regard ‘parenthood’ as a subject of lifelong learning, whereby all citizens should master the knowledge and skills required to care for and nurture children. So we approached our research as a field of "Collaborative Parenting Practice". We undertook interviews and dialogues in constructing educational programmes to generate ‘parenthood’ in families, schools, and other institutions. In particular, we aimed to incorporate our research findings into the curricula of secondary schools, colleges and universities, hoping thereby to construct a new model of parenting that extends beyond the traditional content of home economics education.

Free Research Field

教育学・教育史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1.子育て困難という社会的課題に対し、学術横断的な総合研究のアプローチにより、教育学のパラダイム転換の方向性を示すことができた。
2.生涯発達課題としての「親性」生成を基軸にすることで、子どもの養育責任を、親だけでなく社会の全成員の責任と捉える観点を提示し、「協同子育て実践学」研究の学問領域を開拓し、教育学の新たな展開の可能性に貢献した。
3.「親性」を問う基礎研究の成果を「親性」生成実践プログラムに展開。実践基盤を、家庭・学校・諸施設等に措定したが、なかでも大学も含む諸学校の教育課程にその成果を組み込み、家庭科教育に収まりきらない新たな子育て実践モデル構築研究に貢献した。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi