2011 Fiscal Year Final Research Report
Foundational studies on "the Japanese language for living in Japan"
Project/Area Number |
20320074
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
|
Research Institution | Gakushuin University (2009-2011) The National Institute for Japanese Language (2008) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
USAMI Yo 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 准教授 (40293245)
MORI Atsushi 帝塚山大学, 現代生活学部, 准教授 (30407209)
YANAGISAWA Yoshiaki 明海大学, 外国語学部, 教授 (80249911)
KUROSE Keiko 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 非常勤研究員 (20462814)
NAKAUE Aki 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, プロジェクト研究員 (90581322)
FUKUNAGA Yuka 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 研究員 (40311146)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
ADACHI Yuko 新潟大学, 国際センター, 准教授 (00313552)
MATUOKA Yoko 岩手大学, 国際交流センター, 准教授 (60344628)
|
Research Collaborator |
IWATA Kazunari 広島市立大学, 国際学部, 講師 (70509067)
SUGA Wakako 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, プロジェクト非常勤研究員
YOSHIDA Sachi 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, プロジェクト非常勤研究員
TAKEDA Satoko 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 元非常勤研究員
TANI Keiko 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 元非常勤研究員
YABE Mayumi 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 元非常勤研究員
|
Project Period (FY) |
2008 – 2011
|
Keywords | 生活日本語 / 日本語能力 / ニーズ調査 / シラバス |
Research Abstract |
A nationwide survey was conducted in 2008, and another one with three different methods in Hamamatsu, 2010, as to which linguistic behaviors are most needed for resident foreigners in Japan. Responses to emergencies(e. g., a fire) were ranked high despite differences in their Japanese language proficiency. Communications with medical experts and personnel are also ranked high, but for non-fluent speakers, needs for other settings are ranked higher. The surveys also revealed that factors such as having(or not having) a steady job and strong desire for self-sustainability/social-communication determine resident foreigners' motivation for using Japanese. Such factors provide a cue to choose learning subjects.
|
Research Products
(23 results)