• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

The comprehensive study of developing theory, practice and contents connecting between elementary and secondary mathematics through design experiments

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20500750
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

OKAZAKI Masakazu  Okayama University, 大学院・教育学研究科, 准教授 (40303193)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IWASAKI Hideki  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (50116539)
KAGEYAMA Kazuya  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (60432283)
WADA Shinya  新潟大学, 教育学部, 准教授 (60372471)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords科学教育 / 算数と数学の接続 / デザイン実験 / 図形の動的な見方 / 図形の作図 / 図形の移動 / 図形の証明 / 理論と実践の関係
Research Abstract

This study aims at finding the theoretical and empirical bases on the transition from elementary to secondary mathematics through design experiments. We designed two transitional processes in which students developed their recognitions of functional graphs based on their views of rate and in which they enhanced their recognitions of proof through cultivating their dynamic and flexible views of figures, and implemented the experiments. Then, we have extracted and theorized the findings on the transition by analyzing the data qualitatively.

  • Research Products

    (20 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 11 results) Presentation (4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 図形学習における動的な見方の具体化:イメージ図式の視点をもとにして2010

    • Author(s)
      岡崎正和, 影山和也,岩崎秀樹,和田信哉
    • Journal Title

      数学教育学研究 Vol.16, No.2

      Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of reasoning ability towards proof using seventh grade Plane Geometry2010

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      Proceedings of the 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education Vol.2

      Pages: 188-195

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的活動としての証明を実現するために:形式的証明導入前の活動を充実させる2010

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      第43回数学教育論文発表会「課題別分科会」発表収録

      Pages: 39-44

  • [Journal Article] 証明の学習を促進する教師の指導行為に関する質的分析研究2010

    • Author(s)
      住友祐子, 岡崎正和
    • Journal Title

      第43回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 289-294

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図形の移動を通して培われる図形認識-論証への移行を目指したデザイン実験-2009

    • Author(s)
      岡崎正和, 高本誠二郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 Vol.91

      Pages: 2-11

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 移動と作図の総合を通した論証への移行過程-中学1年『平面図形』のデザイン実験(3)-2009

    • Author(s)
      岡崎正和, 高本誠二郎
    • Journal Title

      数学教育学研究 Vol.15, No.2

      Pages: 67-79

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Process and means of reinterpreting tacit properties in understanding the inclusion relations between quadrilaterals2009

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Vol.4

      Pages: 249-256

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 集合の考えを生かした図形指導の-考察2009

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌 Vol.51

      Pages: 29-35

  • [Journal Article] 図形の論理的位置づけの初期の様相について-論証への移行を目指した中学1年『平面図形』のデザイン実験(1)-2008

    • Author(s)
      高本誠二郎, 岡崎正和
    • Journal Title

      数学教育学研究 Vol.14

      Pages: 41-50

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning of division with decimals towards understanding functional graph2008

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      Proceedings of the Joint Meeting of the 32nd PME and the 30th PME-NA Vol.4

      Pages: 65-72

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小数除法における算数から数学への移行研究(2)-純小数倍の理解をめぐって-2008

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      第41回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 273-278

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小数の乗法の意味に関する記号論的考察2008

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Pages: 9-18

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 比例的推論に基づく分数除の教授・学習に関する批判的考察2008

    • Author(s)
      岩崎秀樹, 山口武志
    • Journal Title

      第41回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 345-350

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 数学教育における理論と実践の関係性:特に,実践の理論化に焦点を当てて2010

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Organizer
      全国数学教育学会第32回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      20100626-20100627
  • [Presentation] 図形の動的な見方の構造化:比喩の視点から2010

    • Author(s)
      影山和也, 岡崎正和, 岩崎秀樹, 和田信哉
    • Organizer
      全国数学教育学会第32回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      20100626-20100627
  • [Presentation] 算数・数学教育における小中連携の視点について2010

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Organizer
      岡山大学算数・数学教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学教師教育開発センター
    • Year and Date
      2010-10-30
  • [Presentation] 図形における動的な見方の具体化:図形におけるイメージ図式の構造化を視野に入れて2010

    • Author(s)
      岡崎正和, 岩崎秀樹, 影山和也, 和田信哉
    • Organizer
      全国数学教育学会第31回研究発表会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2010-01-23
  • [Book] 新数学教育の理論と実際(<中学校・高等学校(必修)編>)2010

    • Author(s)
      岩崎秀樹, 岡崎正和, 他
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      聖文新社
  • [Book] 数学教育学研究ハンドブック2010

    • Author(s)
      中原忠男, 岩崎秀樹, 岡崎正和, 他
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      東洋館出版社
  • [Book] 新しい学びを拓く数学科授業の理論と実践2010

    • Author(s)
      岩崎秀樹, 他
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      ミネルヴァ書房

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi