2022 Fiscal Year Final Research Report
An Analysis of Effective Schools to Foster Cognitive and Non-cognitive Skills
Project/Area Number |
20H01667
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Miyagi University of Education |
Principal Investigator |
Tabata Taketo 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (50344742)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉田 剛 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (10431610)
原田 信之 名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (20345771)
久保 順也 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (20451643)
板垣 翔大 宮城教育大学, 教育学部, 講師 (20847850)
市瀬 智紀 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (30282148)
本図 愛実 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (70293850)
越中 康治 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (70452604)
菅原 敏 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (80282151)
梨本 雄太郎 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (80292803)
丸山 千佳子 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 特任教授 (90866857)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 教育データサイエンス / 全国学力・学習状況調査 / 教育効果の可視化 / 効果量 / システム開発 / 基準値 / 帰無仮説検定 / 測定指標の開発 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to measure and visualize the extent to which the selected model schools effectively developed academic and non-cognitive skills through quantitative analysis, and to determine which initiatives promoted effective development through qualitative research. The focus of this research is on quantitative analysis. In this study, we have developed several new systems that can compare the academic and non-cognitive scores of the National Assessment of Academic Ability over time at a practical level. The system made it possible to demonstrate quantitatively how effectively a particular school or municipality developed academic and non-cognitive skills. Interviews with model schools and their local governments provided descriptive identification of the specifics of effective initiatives.
|
Free Research Field |
教育哲学、教育方法学、教育データサイエンス、質的研究、数量的研究、子どもの哲学(p4c)
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の最大の学術的・社会的意義は、第1に、従来は経年比較不可能とされていた全国学力・学習状況調査を、複数のシステムにより実用レベルで経年比較可能にしたことにある。第2に、全国学力・学習状況調査の児童質問紙調査から、非認知能力等の指標となる合成尺度を新たに開発したことである。これにより、教育現場は、全国学力・学習状況調査結果を利活用し、各自治体や学校の学力と非認知能力の「伸び」を経年で比較追跡できるようになった。併せて、我が国の児童生徒の国語と算数・数学の学力は、2012年以降の10年間で大きな変動はないこと、また全国47都道府県の学力平均は、僅差であることを実証した。
|