• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Teacher education in open science literacy to accelerate participation in citizen science

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20H01744
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Sakamoto Miki  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (90293729)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山口 悦司  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (00324898)
伊藤 真之  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (40213087)
益川 弘如  聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (50367661)
松河 秀哉  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (50379111)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywordsオープンサイエンスリテラシー / 科学技術問題
Outline of Final Research Achievements

We conducted a series of preliminary fundamental research to gather suggestive knowledge for the development of a science teacher education program that encourages citizen proactive participation in science. We focused on three components related to open science activities; scientific information search, scientific evidence-based decision-making, and science communication. We collected basic findings about citizens' actual open science literacy and methods of the literacy development and evaluation. Based on the findings obtained, we developed science teacher education programs in which teachers collaborate with researchers to participate in the development, implementation, and evaluation of the citizen science instructional units for elementary school students. Then we implemented the programs for elementary school teachers. We published our findings as conference presentations and academic papers.

Free Research Field

科学教育,教育心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科学教育研究の学術的な課題は,学習者の学びを支援するのは教師・指導者であるため,市民の科学参加を加速させるとともに,科学に参加する未来市民を育成する教師・指導者の養成に関する研究知見の蓄積であった。本研究の成果は,市民のオープンサイエンス・リテラシーを向上させる専門的力量を持つ科学教師を養成するための教育プログラムを開発できた点であり,ここに学術的価値が存在する。本研究の教師教育プログラムは現実社会の問題解決に寄与するプロセスそのものを扱っており,現代の教師に求められる新たな授業力の向上に貢献できる可能性を持っている意味で,その社会的意義も大きい。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi