2023 Fiscal Year Final Research Report
Proposal of education model for social implementation based on analysis of career development effect after graduation by social implementation ability cultivated in science and technology education
Project/Area Number |
20H01751
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Kushiro National College of Technology (2022-2023) Tokyo National College of Technology (2020-2021) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
伊澤 悟 小山工業高等専門学校, 機械工学科, 教授 (00232223)
伊藤 通子 東京都市大学, その他部局等, 教授 (00537037)
藤原 康宣 一関工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (40290689)
久池井 茂 北九州工業高等専門学校, 生産デザイン工学科, 教授 (50300653)
鈴木 慎也 東京工業高等専門学校, 一般教育科, 准教授 (50803285)
永井 翠 東京工業高等専門学校, 電子工学科, 准教授 (60591154)
芦田 和毅 長野工業高等専門学校, 情報エレクトロニクス系, 教授 (70377612)
青木 悠祐 沼津工業高等専門学校, 電子制御工学科, 准教授 (70584259)
多羅尾 進 東京工業高等専門学校, 機械工学科, 教授 (80300515)
八田 直紀 東京工業高等専門学校, 一般教育科, 講師 (10881089)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 社会実装教育 / 社会実装型PBL / 卒業生キャリア調査 / 質問紙調査 / 社会性・情動コンピテンス / 人生幸福度 / コンピテンシー / 相関分析 |
Outline of Final Research Achievements |
First, students learned the importance of identifying issues through case studies of social implementation examples. As a result of working on social implementation in collaboration with partners both inside and outside the university, students' self-efficacy improved through the experience of social implementation-type Project Based Learning (PBL). Furthermore, students' competency improved as a result of the experience of social implementation-type PBL. Next, in order to clarify the Social and Emotional Competencies (SECs) of graduates of National Institute of Technology, this study conducted a survey with the cooperation of 14 technical colleges and 15 campuses, randomly selecting 1,000 graduates from each college or campus, for a total of 15,000 people. A correlation analysis of SEC at graduation and currently and current life satisfaction showed a significant positive correlation with life satisfaction for all five SECs at graduation and currently.
|
Free Research Field |
科学教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の核心をなす学術的意義は、この社会実装教育の効果がキャリアやイノベーション発揚力に及ぼす影響をエビデンスに基づいて評価し、有効性を分析・評価することにある。 本研究により、高専を卒業した学生が、将来、技術者としての社会実装力を獲得していく仕組みと、これがキャリアに及ぼす効果をエビデンスに基づき分析・解明する社会的意義は大きい。
|