2022 Fiscal Year Final Research Report
Creating the Start Program in Public Elementary Schools in Economically Challenged Areas
Project/Area Number |
20K02759
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
ONO Satoru 東京学芸大学, 教育学部, 研究員 (30864590)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松川 誠一 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (20296239)
伊藤 秀樹 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80712075)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 小学校 / スタートカリキュラム / 子どもの貧困 / カリキュラム・マネジメント / アクションリサーチ |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop a first grade start program to help children from disadvantaged family environments adjust to elementary school. Researchers and elementary school teachers collaborated to clarify the image of the children they aim to nurture, and to create an annual study plan, a unit arrangement chart, and a study guidance plan. In addition, to facilitate children's adaptation to school through "learning through play," this study developed play-based physical activities and worksheets to promote language development, which were available on the website.
|
Free Research Field |
教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、第3世代の小1スタートプログラムとして、学習指導案や教材等を開発するだけでなく、スタートカリキュラムの基本構造にも踏み込む形で研究開発を行った。本研究では、複合的な不利を抱えた子どもに焦点を当てたスタートカリキュラムについて、基本構造の理論的検討を行っており、そこで得られた知見は学術的意義の高いものだといえる。また、本研究で開発した年間学習計画表や単元配列表、学習指導案やさまざまな教材は、子どもたちの学校レディネスの不足を補償するためのスタートカリキュラムの実践に即座に活用・応用可能であり、高い社会的意義を有すると考えられる。
|