2023 Fiscal Year Final Research Report
life-career resilience, high school students
Project/Area Number |
20K02866
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
Araki Junko 明治大学, 政治経済学部, 専任准教授 (50447455)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 美保 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (10549281)
佐藤 朝美 愛知淑徳大学, 人間情報学部, 教授 (70568724)
高橋 薫 創価大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (70597195)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 探究学習 / キャリア探索 / 深い探究 / ライフキャリア・レジリエンス / 授業プロセス・パフォーマンス |
Outline of Final Research Achievements |
This study focused on life career resilience as the ability to develop a career in uncertain and unpredictable circumstances, and attempted to develop an inquiry-based education programme to enhance life career resilience among Japanese high school students. A web-based questionnaire survey was therefore conducted to explore the relationship between the first and second year university students' experiences of inquiry-based classes in high school and their exploratory experiences there, and their career exploration behaviour at university. The results showed that, although no change in life career resilience was observed, in-depth inquiry-based learning experiences in high school were associated with career exploration behaviour in university.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本では2018年に高等学校の学習指導要領が改訂され、それまでの「総合的な学習の時間」が「総合的な探究の時間」となるなど、探究学習の重要性が指摘されている。しかし探究学習の効果については十分研究がなされておらず、探究学習がその後のキャリア探索にどのように関わっているかはまだ明らかにされていない。本研究はWEBアンケート調査より、高校での探究学習経験と大学でのキャリア探索との関連について分析し、探究学習経験がその後の生徒のキャリア探索に影響を与えることを明らかにした点に学術的、社会的意義がある。今後は高校から大学までの追跡調査を行う等、探究学習経験の効果をより具体的に明らかにする必要がある。
|