2023 Fiscal Year Final Research Report
An Empirical Study for the Development of a Parent Training Program for Chinese Residents in Japan
Project/Area Number |
21K02686
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Tottori University |
Principal Investigator |
Inoue Naho 鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 准教授 (50748845)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
井上 雅彦 鳥取大学, 医学(系)研究科(研究院), 教授 (20252819)
中村 裕子 鳥取大学, 医学部, 助教 (60868496)
裴 虹 筑波大学, 人間系, 研究員 (70633915)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ペアレント・トレーニング / 発達障害 / 在留外国人 / 在留中国人 / 子育て支援 |
Outline of Final Research Achievements |
The number of foreign residents in Japan continues to increase, and many of them are families with children who have developmental delays, biases, or other disabilities. However, support for these families has lagged behind significantly, and there are many cases where they are unable to receive any support and are isolated. In this study, we developed a Chinese version of PT for parents of children with developmental concerns among Chinese residents, the largest group of foreign residents in Japan, and examined its effectiveness. The results showed that the Chinese version of PT was effective to a certain extent, as the participants' depression scale and mental health level improved and their children's behavior improved.
|
Free Research Field |
臨床心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
在留外国人の増加に対して政府は共生施策を推進してきたが、障害のある児を持つ家族への支援は遅れている。外国人コミュニティの子育て支援は各自治体も憂慮しており、特に発達に遅れがある児をもつ家族支援は虐待防止の観点からも重要課題となっている。ペアレント・トレーニング(以下、PT)はWHOや厚労省も推奨しているが、在留外国人家族へのPTは言語の問題だけでなく文化的適合性の要因から著しく遅れている。他民族国家の米国や欧州はこのような研究が進んでいるが、本邦ではほとんどなく、異国文化での子育て支援研究としての独創性だけでなく社会的意義も大きいと考えられる。
|