Development of writing process corpus and elucidation of English learners' writing process
Project/Area Number |
16K16885
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Chiba University (2019-2020) Waseda University (2016-2018) |
Principal Investigator |
Ishii Yutaka 千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | 英語教育 / 第二言語ライティング / キー入力記録 / 学習者コーパス / ICT / 測定・評価 / ライティング |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to develop English learners' writing process corpus and elucidate English learners' writing process. First of all, this project collected learners' writing process data and developed learner corpus. After that, the data was annotated. Lastly, the relationship between learners' writing product and process was investigated.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題の意義は,英語学習者のライティングプロセスという学習者のログや学習履歴を活用した新たなライティング研究や,データマイニングを活用した新たな外国語教育研究,学習者のライティング能力の発達を記述するための新しい教育評価研究に活用することが可能である。また,本研究の成果はライティング研究のみではなく,学習者コーパス研究さらには,第二言語習得研究にも貢献が可能である。
|
Report
(6 results)
Research Products
(8 results)