• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of writing process corpus and elucidation of English learners' writing process

Research Project

Project/Area Number 16K16885
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionChiba University (2019-2020)
Waseda University (2016-2018)

Principal Investigator

Ishii Yutaka  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords英語教育 / 第二言語ライティング / キー入力記録 / 学習者コーパス / ICT / 測定・評価 / ライティング
Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop English learners' writing process corpus and elucidate English learners' writing process. First of all, this project collected learners' writing process data and developed learner corpus. After that, the data was annotated. Lastly, the relationship between learners' writing product and process was investigated.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題の意義は,英語学習者のライティングプロセスという学習者のログや学習履歴を活用した新たなライティング研究や,データマイニングを活用した新たな外国語教育研究,学習者のライティング能力の発達を記述するための新しい教育評価研究に活用することが可能である。また,本研究の成果はライティング研究のみではなく,学習者コーパス研究さらには,第二言語習得研究にも貢献が可能である。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2017 2016

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ラーニング・アナリティクスと英語ライティング研究2017

    • Author(s)
      石井雄隆・近藤悠介
    • Journal Title

      JACET-ICT調査研究特別委員会最終報告書

      Volume: 1 Pages: 21-28

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語学習者のライティング・プロセスの解明―キー入力記録を用いたプロセスの可視化―2016

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 65(3) Pages: 64-65

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] AI・ビッグデータは英語教育をどのように変えるか2019

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      1210あかりんアワー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] オープンサイエンス時代の外国語教育研究2019

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      外国語教育メディア学会中部支部第94回支部研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語教育における第二言語ライティング研究・支援ツールの動向2019

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      作文研究2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] テクノロジーを活用した英語ライティング研究の近年の動向2017

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      実践女子大学短期大学部言語文化教育研究センター講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] データマイニングを活用した英語ライティング研究2016

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      大学英語教育学会英語辞書研究会例会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 英語教育における自動採点:現状と課題2020

    • Author(s)
      石井雄隆・近藤悠介
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410604
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi