• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Structure of Correlation among "Education", "Philosophy" and "Politics" in the History of Educational Thought in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K04580
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

SAKURAI Kan  日本大学, 芸術学部, 教授 (60409000)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords西田幾多郎 / 京都学派 / 勝田守一 / 梅根悟 / 堀尾輝久 / 宮澤康人 / 藤田昌士 / 奥平康照 / 京都学派教育学 / 山びこ学校 / 道徳教育 / インタビュー / 自主的判断 / 同調圧力 / 自主性 / 読書 / 戦後教育学 / 総合学習 / 総合的な学習の時間 / 教育科学研究会 / 天野貞祐 / 問題解決学習 / 政治的リテラシー / 教育 / 哲学 / 政治
Outline of Final Research Achievements

This research inquires into various aspects of correlation among “education,” “philosophy,” and “politics” in the history of educational thoughts in Japan in the modern age. It is conducted through both interviewing researchers in education and studying documents concerning the Kyoto-school and the postwar pedagogy. Specifically, (1) I interview researchers who have connections with KATSUTA Shuichi or UMENE Satoru, representatives of the postwar pedagogy, and (2) I study documents concerning the Kyoto-school (NISHIDA Kitaro, AMANO Teiyu, KIMURA Motomori, and MORI Akira) and the postwar pedagogy. Through this research, I clarify various aspects of the Kyoto-school and the postwar pedagogy, which cannot be judged solely within the context of political conflict.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、次の二つの点で学術的・社会的意義を持つものと考えられる。第一には、教育学研究者へのインタビューにより教育学分野の新たなテクストを創出した点である。これは近年の学界の動向とも呼応するものであるが、勝田守一や梅根悟に関する貴重な証言を得ることができた。第二には、近年発展の目覚ましい研究分野である京都学派教育学と、いわゆる戦後教育学とを架橋する端緒を築きつつある点である。両者は概してその政治性をめぐって対立的に捉えられるが、本研究を通じて図式的な割り切りを許さない諸相を明らかにしてきた。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 京都学派教育学という〈場所〉 ――〈亀裂〉を西田哲学の視点から見直す――2024

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第33号

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 奥平康照の歩みと道徳教育研究 ――「教育の生活課題化的構成」の思想――2024

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Journal Title

      日本大学芸術学部芸術研究所紀要

      Volume: 2023年号 Pages: 64-76

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 思想家の骨をつかむ――西田幾多郎の読書論――2022

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Journal Title

      日藝ライブラリー(日本大学図書館芸術学部分館活動誌)

      Volume: 6 Pages: 40-41

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「資質・能力」と道徳性の問題2021

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Journal Title

      教育

      Volume: 905 Pages: 57-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 藤田昌士の歩みと道徳教育研究――勝田守一「自主性」論の受容と継承――2020

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Journal Title

      日本大学芸術学部紀要

      Volume: 72 Pages: 49-58

    • NAID

      40022399703

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育学のフロイト受容を問いなおす――宮澤康人氏の仕事を中心に――2020

    • Author(s)
      下司 晶・須川公央・安道健太郎・宮澤康人・櫻井 歓・後藤悠帆
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 139-146

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」の哲学的背景――梅根悟のカリキュラム思想と関わって――2020

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Journal Title

      日本大学芸術学部紀要

      Volume: 71 Pages: 55-65

    • NAID

      40022203726

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校儀式における国旗・国歌の取扱いに関する一考察――天野貞祐の哲学と教育思想2019

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Journal Title

      日本大学芸術学部紀要

      Volume: 69 Pages: 39-48

    • NAID

      40021852450

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科における問題解決学習の再考――戦後日本のカリキュラム史にみる総合学習の一様式――2018

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Journal Title

      日本大学芸術学部紀要

      Volume: 67 Pages: 79-88

    • NAID

      40021509794

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教育学研究者の自己形成と戦後日本の教育学(その2)――奥平康照氏への聴き取り調査を中心に――2023

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 藤田昌士の歩みと道徳教育研究 ――勝田守一「自主性」論の受容と継承――2019

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後教育学とフロイトとの〈出会いそびれ〉――指定討論者メモ――2019

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育学研究者の自己形成と戦後日本の教育学(その2)――奥平康照氏への聴き取り調査の記録2023

    • Author(s)
      櫻井 歓[編]
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      櫻井 歓[発行]
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教育学研究者の自己形成と戦後日本の教育学 ――堀尾輝久氏、宮澤康人氏、藤田昌士氏への聴き取り調査の記録――2019

    • Author(s)
      櫻井 歓[編]
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      櫻井 歓[発行]
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi