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An anthropological study about themed urban spaces.

Research Project

Project/Area Number 18K01203
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 04030:Cultural anthropology and folklore-related
Research InstitutionThe University of Nagano

Principal Investigator

Oda Tatsuya  長野県立大学, グローバルマネジメント学部, 准教授 (00431841)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsテーマのある空間 / 都市 / 食 / 市場 / 暗黙知 / 文化的表象 / 食文化 / 街路 / バル / フードカート / プエブロ・マヒコ / ローカルマーケット / ショッピングモール / トーテム操作媒体 / ファーマーズマーケット / 分類形態 / スローフード / フードトラック / Themed space / ブリコラージュ / コンパクトシティ / 地域経済
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to elucidate how various representations in the urban context emerge and become the themes, using "themed urban space" as a fundamental concept. Fieldwork was initially conducted in Portland, Oregon, USA, with a focus on food carts and food markets, and subsequently extended to Seattle, Washington, and Vancouver, Canada. However, due to the COVID-19 pandemic and the US Department of Justice designating Portland and Seattle as "areas tolerating violence and property destruction," the continued investigation in those locations was abandoned. Instead, on-site research regarding the nomenclature of shops, bars, and restaurants was carried out in Cordoba and San Sebastian, Spain.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

調査資料を分析し、料理に使用される素材や食品の名称が固有の地域をイメージさせる作用に着目した。学術的に「テーマ」を概念化すると、マイケル・ポランニーの暗黙知理論における創発のモデルとして理解することができる。フードカートや市場、バルやレストランに人々が集うのは、必要な物品を入手する実利的な側面に加えて、非日常的な雰囲気を楽しむためでもある。そうした雰囲気は食料、メニュー、店舗の名称や形状などから創発されるが、この時にエスニシティは好意的な刺激となり、都市空間では「異文化というテーマ」として機能することが明らかになった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2020

All Presentation (1 results)

  • [Presentation] 都市空間の論理と創発:米国オレゴン州ポートランドのフードカート2020

    • Author(s)
      織田竜也
    • Organizer
      日本文化人類学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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