• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Practice Model of Moral Education based on the theory of character building through the idea of performativity

Research Project

Project/Area Number 19730493
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionShimonoseki City University

Principal Investigator

OKUNO Sayako  Shimonoseki City University, 経済学部, 准教授 (40433388)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥1,770,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Keywords教育学 / 道徳教育 / 人間形成パフォーマティヴィティ / 人間形成 / パフォーマティヴィティ / パフォーマティヴイティ
Research Abstract

Most theories of morality typically depend on a method of explanation that focusses on inward forms on our inner movements such as 'mind' and 'emotion.' However, it has been found that there are many cases that cannot be explained by such an inward form of analysis. In this study, a new model of analysis constructed using the idea of performativity - the power of language - which is suitable for analyzing difficult cases will be introduced. This study will show the utility and usability of the new model through analyzing its application in a highly evaluated practical program of moral education.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2009 2008 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 言語のパフォーマティヴィティ概念にもとづく道徳教育実践モデルの検討-セカンドステッププログラムを中心に-2009

    • Author(s)
      奥野佐矢子
    • Journal Title

      教育学研究紀要 第55巻

      Pages: 82-87

    • NAID

      40017086296

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 言語のパフォーマティヴィティ概念にもとつく道徳教育実践モデルの検討-セカンドステッププログラムを中心に-2009

    • Author(s)
      奥野佐矢子
    • Journal Title

      教育学研究紀要 第55巻

      Pages: 82-87

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アイデンティティと主体に関する一考察-言説による主体形成モデルに基づくアイデンティティ論の展望と課題-2008

    • Author(s)
      奥野佐矢子
    • Journal Title

      教育学研究紀要 第54巻

      Pages: 7-11

    • NAID

      40016628762

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] アイデンティティと主体に関する一考察-言説による主体形域モデルに基づくアイデンティティ論の展望と課題-2008

    • Author(s)
      奥野佐矢子
    • Journal Title

      教育学研究紀要 第54巻

      Pages: 7-11

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] パフォーマティヴィティによる道徳教育実践モデルの検討2009

    • Author(s)
      奥野佐矢子
    • Organizer
      中国四国教育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2009-11-22
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] アイデンティティと差異に関する一考察2008

    • Author(s)
      奥野佐矢子
    • Organizer
      中国四国教育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] アイデンティティと差異に関する-考察2008

    • Author(s)
      奥野佐矢子
    • Organizer
      中国四国教育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳理論と性的差異-ギリガン『もうひとつの声』をめぐって-2008

    • Author(s)
      奥野佐矢子
    • Organizer
      教育哲学会第51回大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2008-10-25
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Remarks] 奥野佐矢子「(書評)ネル・ ・ノディングズ著/山崎洋子・菱刈晃夫監訳『幸せのための教育』」、近代教育フォーラム第18号、2009年、267-272頁

    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi