• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of gerontology education linking positive learning and negative learning in life course

Research Project

Project/Area Number 26350043
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Home economics/Human life
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

SUGII JUNKO  京都教育大学, 教育学部, 教授 (70280089)

Research Collaborator Kim Ju-Hyun  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsジェロントロジー教育 / 高齢化 / 高齢者 / 人生100年時代 / 教科書分析 / 正の学習 / 負の学習 / 生涯設計 / 韓国 / 台湾 / 国際情報交換
Outline of Final Research Achievements

Since Japan assumes 100 years of life expectancy, everyone needs to think about "growing old," "becoming dementia," and "approaching death." This research aimed to check the current status of gerontology education from the primary school stage. For this purpose, the authors analyzed the curriculum guidelines and textbooks in elementary, junior high, and high school, and examined how senior citizens and the old age were defined. The results indicate that older people still fit the description of being frail and positioned at the receiving end of support. Therefore, it is essential to shift from the education of how to understand the elderly to the teaching to children, adolescents, adults, and even the elderly about ways to acquire the ability to live on with their heads high and in a proactive manner.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国においては、急激な人口変動や家族・家庭生活の変容に呼応した、新たな価値に基づいた生き方や老い方、死に方が確固たるモデルとして成立しているわけではない。現在の高齢者世代は言うに及ばず、21世紀半ば以降に中高年となる子どもたちにとっても、「個人の長寿の人生設計力、超高齢社会のデザイン力を養う」ジェロントロジー教育は不可欠である。「できるようになることを学ぶ」正の学習だけではなく、「できなくなることを学ぶ」負の学習の視点を組み込むことによって、老いることを主体的に理解することを提示した。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 現代社会における家族支援のあらたな展開2018

    • Author(s)
      杉井潤子
    • Journal Title

      ソーシャルワーク研究

      Volume: 43-3 Pages: 5-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 京都市立小学校における「さんさん付け」呼称の導入実態2018

    • Author(s)
      杉井潤子・林逸歩
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 223-232

    • NAID

      120006532774

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの貧困の現状と課題 : 教員が貧困問題に気付くための視点と支援の手立ての検討2016

    • Author(s)
      杉井潤子・改田仁実
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 129 Pages: 93-107

    • NAID

      120006397755

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代家族の基礎データ2016

    • Author(s)
      杉井潤子
    • Journal Title

      季刊セクシュアリティ

      Volume: 76 Pages: 0-00

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教科書で描かれる「高齢者」とこれからのジェロントロジー教育の在り方 -日韓の比較をふまえて-2014

    • Author(s)
      杉井潤子・金珠賢
    • Organizer
      (一社)日本家政学会家族関係学部会 第34回家族関係学セミナー
    • Place of Presentation
      大妻女子大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 現代家族を読み解く12章2018

    • Author(s)
      日本家政学会家族関係学部会
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621303436
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる現代家族 第2版2016

    • Author(s)
      神原文子・杉井潤子・竹田美知
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 現代家族ペディア2015

    • Author(s)
      比較家族史学会
    • Publisher
      弘文堂
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi