• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A socio-historical study on the institutionalization of the early childhood education and families in early 20th century Germany

Research Project

Project/Area Number 26381016
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

kodama ryoko  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (50221958)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords幼児教育 / 家族 / ドイツ / ヴァイマル期 / 母性 / 社会史 / 母 / ジェンダー / ヴィアマル期 / 雑誌
Outline of Final Research Achievements

Using the several educational journals and conference records, this research examines the relationship between early childhood education and family. A discourse analysis showed that Kindergarten teachers regarded kindergartens not as schools, but family-like facilities. Therefore, kindergartens have been a part of the welfare system since ‘Reichsschulkonferenz’ in 1921. Although German school systems were targeted by Nazis, Garman Kindergartens and families were admired during the Nazi era.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、幼児教育改革がグローバルに展開してきており、大多数の国々で幼児教育は学校教育体系の基礎をなすものとして位置付けられるようになってきている。しかし、幼稚園発祥のドイツにおいては、連邦レベルでは未だ福祉領域に位置付けられている。本研究では、この理由が20世紀初頭にまで遡るものであることとその論理が家庭的であることの意義と密接に結びついていることを明らかにするものである。さらに、こういった幼児教育施設が家庭的であることの主張が、ドイツにおいては、ナチス体制との親和性も持つことになったこと、それを推進した論理が母性の論理であることを明らかにした点に本研究の学術的意義があると考えている。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 「母なるものをめぐって -戦後家族のあり方を振り返る-」2018

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      『人間と教育』

      Volume: 98 Pages: 28-35

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児教育の歴史と現在2017

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      LISN

      Volume: 173 Pages: 1-5

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育における母なるものの呪縛 -ジェンダー視点に立つ歴史研究から2016

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 129-138

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育における母なるものの呪縛2016

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「母親ということと専門家ということ―リリー・ドロシャーの直面したもの―」2018

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 20世紀初頭のドイツにおける母の日と教育2017

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      比較家族史学会第61回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Professionalismとmotherness の間で ードイツにおける家庭、家庭的保育、施設保育の関係をめぐってー2016

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教育における母なるものの呪縛2015

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2015-10-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 20世紀初頭のドイツにおける母イメージ(母の表象)の展開と教育―母の日の普及に焦点をあてて―2014

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『子どもと教育-近代家族というアリーナ-』2018

    • Author(s)
      小山静子・小玉亮子編著
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      日本経済評論社
    • ISBN
      9784818825154
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 現代日本の家族社会学を問う 多様化の中の対話2017

    • Author(s)
      藤崎宏子・池岡義孝編
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081196
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] グローバル時代の市民形成2016

    • Author(s)
      北村友人編
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 世界の社会福祉年鑑 2015 特集 各国の子ども政策と社会福祉2015

    • Author(s)
      宇佐見耕一・小谷眞男・後藤玲子・原島博編集代表
    • Total Pages
      457
    • Publisher
      旬報社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育学2015

    • Author(s)
      木村元編
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      医学書院
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi