• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative study of the Screen Literacy between Japan and Australia - Through the Analysis of "Structure of Learning" in the Multiculturalism -

Research Project

Project/Area Number 26381182
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

Yaginuma Hirotoshi  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (00377178)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords映像メディア / 多文化 / 多様化 / グローバル社会 / 震災後 / スクリーンリテラシー / メタ認知 / エンパワーメント / レジリエンス / 社会的自我 / 自己肯定感 / 心的外傷後成長 / ヴァルネラビリティ / オーストラリア / 国際研究者交流 / 多文化主義政策
Outline of Final Research Achievements

This study aims to elucidate the educational value of video media representation by a comparative research on Japan and Australia. First, it was revealed that video media representation has played a significant role in the process of overcoming various problems in the multicultural society of Australia. Particularly, on the gap issues brought by the neo-liberalism, the attributes of video media worked efficiently. The main reason for that was that video media have the effect of triggering “metacognition” and “empowerment”. Such ‘form of learning’ is brought about by both cognitive and social aspects. Results of this study are expected to largely contribute to the education in the global society in the future.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ニューサウスウエルズ大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ヴァルネラビリティからレジリエンスへの映像メディア表現~本宮方式映画教室運動に見る地域創生力~2017

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 49 Pages: 419-424

    • NAID

      130006594900

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 多様化時代を拓く映像メディア表現の「学びの構造」─オーストラリアにおける多文化主義政策の推移を基に─2017

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 38 Pages: 455-464

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 震災後に見る“映像メディアによる表現”の力~PTSDからPTGへのレジリエンス~2016

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 48 Pages: 393-399

    • NAID

      130005529155

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 美術教育における“映像メディアによる表現”の意義と可能性2015

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Journal Title

      多様化する社会における「映像メディアによる表現」の可能性~オーストラリアの多文化主義政策に学びながら~概要集

      Volume: 1 Pages: 22-23

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アートと美術教育~芸術の原理を開示する方略として~2015

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Journal Title

      ART CROSSING NIIGATA 2014うちのDEあい

      Volume: 1 Pages: 38-39

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] Protecting the specificity of image-based art forms in visual culture learning and teaching2014

    • Author(s)
      Hirotoshi Yaginuma
    • Journal Title

      34th World Congress of the International Society for Education through Art (InSEA )Abstracts Oral Presentations

      Volume: 1 Pages: 395-395

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ヴァルネラビリティからレジリエンスへ「学びの映像論的転回」Ⅱ ~本宮方式映画教室運動に見る地域創生力~2016

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Organizer
      第55回大学美術教育学会北海道大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校(札幌市)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ヴァルネラビリティからレジリエンスへ「学びの映像論的転回」Ⅲ ~特殊の連鎖から普遍的「愛」が始まる~2016

    • Author(s)
      宮脇理、柳沼宏寿
    • Organizer
      第55回大学美術教育学会北海道大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校(札幌市)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 多文化時代におけるスクリーンリテラシー(5)~ 特殊への眼差し~2015

    • Author(s)
      柳沼宏寿、宮脇理
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県、横浜市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化時代におけるスクリーン・リテラシー(6)~教育全体を貫く原理として~2015

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県、横浜市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 美術教育における“映像メディアによる表現”の意義と可能性2015

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Organizer
      2015年度美術科教育学会リサーチフォーラムin新潟「多様化する社会における映像メディアによる表現の可能性~オーストラリアの多文化主義政策に学びながら~」
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県、新潟市)
    • Year and Date
      2015-04-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “映像メディアによる表現の力” ~震災後,PTSDからPTGへ~2015

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Organizer
      第37回美術科教育学会上越大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] シネリテラシーの取組みにみる映画制作の力2014

    • Author(s)
      柳沼宏寿
    • Organizer
      第43回新潟大学美術教育研究会研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Protecting the specificity of image-based art forms in visual culture learning and teaching ─Pedagogical effect of “Cineliteracy” in the Diversified society─2014

    • Author(s)
      Hirotoshi Yaginuma
    • Organizer
      34th World Congress of the International Society for Education through Art (InSEA )
    • Place of Presentation
      Melbourne Cricket Ground Victoria Australia
    • Year and Date
      2014-07-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Creative Literacy in the Art Education ─Through the Recognition of Cognitive Strategy─2014

    • Author(s)
      Hirotoshi Yaginuma
    • Organizer
      UNSW Symposium Cultural Studies and the New Uses of Literacy
    • Place of Presentation
      University of New South Wales Sydney NSW Australia
    • Year and Date
      2014-04-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] アートエデュケーション思考2016

    • Author(s)
      柳沼宏寿、赤木里香子、石﨑和宏、泉谷淑夫、市川寛也、犬童昭久、宇田秀士、岡田匡史、尾澤勇、栗山裕至、向野康江、栗田真司、倉原弘子、光山明、小澤基弘、齊藤暁子、佐藤絵里子、佐藤賢司、徐英杰、鈴木美樹、銭初熹、他
    • Total Pages
      422
    • Publisher
      学術研究出版/ブックウェイ
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 多様化する社会における映像メディアによる表現の可能性~オーストラリアの多文化主義政策に学びながら~2015

    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県、新潟市)
    • Year and Date
      2015-04-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi