Development of Japanese version School Function Assessment (SFA)
Project/Area Number |
15K04144
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical psychology
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Research Institution | Kyoto Bunkyo University (2019-2021) Teikyo Heisei University (2015-2018) |
Principal Investigator |
Nakashima Kiko 京都文教大学, 臨床心理学部 臨床心理学科, 教授 (50369120)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
服部 環 法政大学, 現代福祉学部, 教授 (70198761)
金築 優 法政大学, 現代福祉学部, 教授 (90454082)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 心理アセスメント / ICF(国際生活機能分類) / 小児後天性脳損傷 / 発達障害 / 特別支援教育 / 合理的な配慮 / 行動評価 / WISC / SFA(学校生活機能評価) / SFA(国際生活機能分類) / SFA / ICF(国際生活機能評価) / 学校生活機能評価 / 合理的配慮 / 高次脳機能障害 / 国際生活機能分類 |
Outline of Final Research Achievements |
The newly developed school life function evaluation is based on the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), which is adopted as an international diagnosis and evaluation standard, and is used for elementary schools, kindergartens, and nursery schools. The subject can be tested with one rating scale. In addition, since it is a standard test in which a standard score is set from statistical analysis of standard value data of elementary school children nationwide, anyone can be targeted, such as healthy children, children with developmental disabilities, and children with other support needs. Provide numerical data of standard scores necessary for evaluation and comparison of each subject.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
初任者のスクールカウンセラーやセラピストが、支援ニーズを体系的かつ総合的に測定することに貢献する。また、小1プロブレムを予防する取組み等の園での取り組みの進捗や効果を評価することに寄与することが期待される。さらに、小学校の入学時や進学に際しての就学相談や特別支援教育での合理的な配慮について検討する際の根拠資料を提供することに寄与することが期待される。前述の評価を時系列に沿って複数回の実施によって、学校生活機能評価は、対象者の状況の変化や介入の進捗・効果を想定することに寄与することが期待される。教員、スクールカウンセラー、セラピスト等による支援・介入や研究の取組みをサポートすることが期待される。
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Report
(8 results)
Research Products
(18 results)