Project/Area Number |
16H03701
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology
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Research Institution | Rikkyo University |
Principal Investigator |
MAMADA Takao 立教大学, 名誉教授, 名誉教授 (10143869)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
水原 俊博 信州大学, 学術研究院人文科学系, 准教授 (10409542)
藤岡 真之 弘前学院大学, 社会福祉学部, 准教授 (60405727)
廣瀬 毅士 東京通信大学, 情報マネジメント学部, 准教授 (20571235)
寺島 拓幸 文京学院大学, 人間学部, 准教授 (30515705)
三田 知実 熊本県立大学, 総合管理学部, 准教授 (20707004)
野尻 洋平 名古屋学院大学, 現代社会学部, 准教授 (40713441)
鈴木 康治 第一工業大学, 工学部, 講師 (20434334)
本柳 亨 立正大学, 経営学部, 専任講師 (60506723)
畑山 要介 立教大学, 社会学部, 特別研究員(日本学術振興会) (70706655)
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Research Collaborator |
ASAKURA masumi
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
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Keywords | 消費社会 / 消費文化 / 社会的消費 / リスク / 社会構造 / 社会学 / 社会調査 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the following three issues, which are globally the latest trends in current consumer societies: social consumption, qualitative sophistication ,and consumerism. Our goal is, by examining these issues, to clarify the current trends of the consumer society in Japan through social research. The two points below are the main results of the study. One is that this study has revealed how in the context of progressive post-materialism, or prolonged stagnation of consumption activities, some new positive-side trends such as social consumption and q1ualitative sophistication in consumer activities are developing. And the other is to have empirically demonstrated what factors of demographics and consumer attitude for social awareness correlates with these new trends.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
消費に関する社会学的研究は、これまで思弁的なものが多く、実証データによるものは乏しかった。その中にあって、われわれ研究グループは、継続的に調査を行い、実証データを積みあげてきた、日本の社会学界では唯一の研究グループである。今回は消費の三相理論という、より明確な理論枠組ができたので、それに依拠した研究が可能となった。この研究を通じて、消費社会のより健全で社会的な方向への動きが、どのように進展しているかが、具体的に明らかになった。
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