• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of e-learning program to enhance stress coping ability for university students.

Research Project

Project/Area Number 16K04369
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

MATSUSHITA TOMOKO  九州大学, キャンパスライフ・健康支援センター, 准教授 (40618071)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 梶谷 康介  九州大学, キャンパスライフ・健康支援センター, 准教授 (10597272)
川本 淳平  九州大学, システム情報科学研究院, 助教 (10628473)
福盛 英明  九州大学, キャンパスライフ・健康支援センター, 准教授 (40304844)
李 暁燕  九州大学, 共創学部, 准教授 (70726322)
小田 真二  九州大学, キャンパスライフ・健康支援センター, 講師 (60618073)
高柳 茂美  九州大学, キャンパスライフ・健康支援センター, 講師 (80216796)
舩津 文香  九州大学, キャンパスライフ・健康支援センター, 講師 (80778928)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords大学生 / eラーニング / ストレス対処 / 健康教育 / e-ラーニング / ストレス対処能力
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to research how e-learning program regarding psychological growth and life skills work effectively. First of all, we developed e-learning contents for university students to enhance stress coping. Then we made a survey of students’ evaluations for the e-learning contents and verify the effects. Based on the results, we improved technical problems, added new practicing videos and e-learning contents. All the contents were translated into both English and Chinese. Most subjects had high interested in this kind of e-learning program, and their mental health and the knowledge of stress coping improved. However, the independence and motivations of them are important. It is also essential to offer the real experiences through lectures or workshops linked to the e-learning program, so that students can integrate the learnings into daily life.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の学生相談におけるICTの活用は開発途上であるが,より多くの学生に心理教育的なサービスを提供するために,テクノロジーの活用を検討していく必要がある.また,社会全体として,心の健康教育やメンタルヘルスの予防はこれまで以上に重視されてきているものの,いかに多くの人々に予防的な活動を行い,ストレス耐性を向上させるかについての十分な実践は行われていない.本研究では,実際にe-ラーニング教材を作成し,大学生がそれらを視聴することにより,精神的健康度の改善およびストレス対処の知識向上が得られる可能性が示唆された.今後,ICTを活用した心の健康教育における効果的なあり方についてさらなる検討が求められる.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report

Research Products

(7 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 大学生のストレス対処能力を高めるe-ラーニングプログラムの開発―経過報告―2019

    • Author(s)
      松下智子・福盛英明・高柳茂美・梶谷康介・李暁燕・小田真二・舩津文香
    • Journal Title

      九州大学学生相談紀要・報告書

      Volume: 5 Pages: 55-64

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学生相談とテクノロジーーアメリカと日本の学生相談におけるテクノロジー活用に関する新しい動向-」2018

    • Author(s)
      福盛英明・高野明・松下智子
    • Journal Title

      九州大学学生相談紀要・報告書

      Volume: 4 Pages: 83-90

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「学生相談に関連する e-learning 教材開発」2018

    • Author(s)
      松下智子・福盛英明
    • Organizer
      第51回全国学生相談研究会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のストレス対処能力を高めるe-learning教材試作版の効果測定2017

    • Author(s)
      松下智子・福盛英明・梶谷康介・李 暁燕
    • Organizer
      日本健康支援学会
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「大学生のこころの健康のe-ラーニングシステムの構築(2)ー試行コンテンツの改訂ー」2017

    • Author(s)
      松下智子・福盛英明・高柳茂美・梶谷康介・李 暁燕・小田真二
    • Organizer
      第55回全国保健管理研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のこころの健康のe-ラーニングシステムの構築(1)2016

    • Author(s)
      福盛英明・松下智子・梶谷康介・李 暁燕
    • Organizer
      全国大学保健管理研究集会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 3RESQ-Pセルフケアプログラム

    • URL

      http://webpages.ihs.kyushu-u.ac.jp/~selfcare/index.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi