• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of the meta theory of the flipped classroom in the Japanese language education

Research Project

Project/Area Number 17K02871
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionSoka University (2020-2022)
Waseda University (2017-2019)

Principal Investigator

TAKAHASHI KAORU  創価大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (70597195)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 朋子  桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50397767)
藤本 かおる  武蔵野大学, グローバル学部, 准教授 (20781355)
保坂 敏子  日本大学, 大学院総合社会情報研究科, 教授 (00409137)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords反転授業 / 著作権 / オンライン授業 / ハイブリッド型 / 同価値理論 / 交流距離理論 / プレゼンス理論 / 学習プロセス / 学びの時間軸の拡張 / 学びの空間軸の拡張 / フェアユース / デジタルコンテンツ / ICT / 発話分析 / トランザクション分析 / 日本語教育 / ブレンディッドラーニング / 教育工学 / 教材・教育メディア
Outline of Final Research Achievements

The purposes of this study were to clarify how the learning environment of Japanese language education changes in flipped classrooms and what is needed to lead to deeper learning, to sort out copyright issues on flipped classrooms, and to develop a copyright seminar for Japanese language teachers. The results of the survey showed that flipped classrooms can raise the level of lower level learners, and that flipping grammar learning can also focus learners' attention on vocabulary learning in face-to-face classes. In addition, in order to lead to deep learning, it is necessary to consider not only what to flip but also how to design the face-to-face class after flipping. In the copyright seminar that we developed, we found that participants had a better understanding of copyright and had a positive perception of the seminar content.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、日本語教育に反転授業を導入するとどのような効果があるのか、反転授業を導入した対面授業の場では何が起こっているのか、深い学びを導くにはどのようなデザインが必要かを明らかにすることができた。加えて、反転授業を行う上で教師が不安に感じている著作権の問題を整理し、日本語教師を対象とした著作権セミナーを開発した。これらの研究で得られた知見は、『オンライン授業を考える-日本語教師のためのICTリテラシー』くろしお出版 (第2章1節、第3章を分担執筆)『教室へのICT活用入門』国書刊行会として出版されたことから、日本語教育の現場でICTを活用しようとしている実践者の一助になったと考えられる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 9 results) Presentation (32 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 10 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「オンライン授業を問い直すー学びの最適化をめざしてー」2022

    • Author(s)
      高橋薫・保坂敏子・藤本かおる・尹智鉉
    • Journal Title

      日本語教育学会2022年度秋季大会予稿集

      Volume: - Pages: 54-62

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンライン遠隔日本語授業の背景とデザインの視点,―同価値理論・プレゼンス理論の提案―2022

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論文集

      Volume: 30 Pages: 123-142

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ハイフレックス モデルとは何か2022

    • Author(s)
      藤本かおる・尹 智鉉
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論文集

      Volume: 30 Pages: 105-122

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍における日本語教師と授業のオンライン化2022

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Journal Title

      Global studies

      Volume: 6 Pages: 129-148

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育における遠隔教育―オンライン授業のデザイン指針を探る―2020

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Journal Title

      日本大学大学院総合社会情報研究科紀要

      Volume: 21 Pages: 177-188

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンライン講義でアクティブは可能か ー「学術文章作法Ⅰ」における実践ー2020

    • Author(s)
      高橋薫
    • Journal Title

      創価大学学士課程教育機構ニュースレター

      Volume: 20 Pages: 2-2

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文化認識の多様性と多層性―映像作品から何を「日本文化」と捉えるか ―2020

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Journal Title

      第5回スペイン日本語教師会シンポジウム発表論文集

      Volume: 5 Pages: 17-34

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Qualitative Study of Challenges Faced by Japanese language Teachers in Conducting Online Classes for Groups of Students2019

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Journal Title

      Japan e-Learning Association Journal

      Volume: 19 Issue: 0 Pages: 27-41

    • DOI

      10.32144/jela.19.0_27

    • NAID

      130007702925

    • ISSN
      1349-0192, 2434-415X
    • Year and Date
      2019-09-03
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 反転授業における相互作用のある対話の分析 ー日本語上級クラスの文法科目を対象にー2019

    • Author(s)
      手塚まゆ子, 高橋薫, 森朋子
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 49 Pages: 39-54

    • DOI

      10.21808/kjje.49.03

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育におけるデザイン研究のすすめ2019

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Journal Title

      日本大学大学院総合社会情報研究科紀要

      Volume: 20 Pages: 157-168

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Trial Practice and Evaluation of Copyright Seminar for Japanese Language Teachers2018

    • Author(s)
      高橋 薫,保坂 敏子,宇治橋 祐之,我妻 潤子
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 129-132

    • DOI

      10.15077/jjet.S42066

    • NAID

      130007546356

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語中上級文法クラスの反転授業の実践 : 対面授業におけるグループ学習の状況2018

    • Author(s)
      中溝 朋子
    • Journal Title

      大学教育 山口大学大学教育機構

      Volume: 15 Pages: 14-24

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] パネルセッション「オンライン授業を問い直す ―学びの最適化をめざして― 遠隔教育の理論から問い直す(発表1)」2022

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Organizer
      日本語教育学会2022年度秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] パネルセッション「オンライン授業を問い直す ―学びの最適化をめざして― 学習プロセスの観点から問い直す(発表3)」2022

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      日本語教育学会2022年度秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] パネルセッション「オンライン授業を問い直す ―学びの最適化をめざして― 学びの最適化を時間軸から問い直す(発表4)」2022

    • Author(s)
      高橋薫
    • Organizer
      日本語教育学会2022年度秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 藤本かおる・尹智鉉2021

    • Author(s)
      「教育へのテクノロジー導入に必要な知識・スキル・マインドとは」
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業のデザイン ー学び続ける日本語教師ー2021

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Organizer
      令和2年度日本語学校教育研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コロナ禍における授業のオンライン化に関する日本語教師の取り組み ―オンライン授業の実践に関する教師へのアンケートから2020

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業におけるグループワーク再考 ―話し合いの中の個人的活動と共同的活動―2020

    • Author(s)
      手塚まゆ子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍による授業のオンライン化に対する日本語教師の取り組み -オンライン直前,オンライン直後の教師へのアンケートから2020

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍による授業のオンライン化への日本語教師の対応2020

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第28回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 講義をオンライン化するときに大切なこと2020

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会 オンライン・ラーニングカフェ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オンライン講義でアクティブラーニングは可能か?―「学術文章作法Ⅰ」における実践―2020

    • Author(s)
      高橋薫、佐藤広子、康潤伊、佐々木さくら、柴田香奈子、下薗勇磨、鈴木道代、高橋博美、寺本羽衣、仲井間静香、福博充
    • Organizer
      アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会 オンライン・ラーニングカフェ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 遠隔教育による日本語教育 -効果的なオンライン授業を探るー2020

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Organizer
      オンライン香港日本語教育セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アクティブラーニングのための反転授業デザイン2020

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Organizer
      オンライン香港日本語教育セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 映像作品を介したオンライン授業のデザイン -『文化翻訳』を重視して-2020

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Organizer
      BATJセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 反転授業における相互作用のある対話の分析 ー日本語上級クラスの文法科目を対象にー2019

    • Author(s)
      手塚まゆ子, 高橋薫, 森朋子
    • Organizer
      韓国日語敎育学会 国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学部生を対象とした著作権リテラシー育成の反転授業の実践2019

    • Author(s)
      高橋薫, 我妻潤子
    • Organizer
      韓国日語敎育学会 国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 共修で学ぶデジタルコンテンツ作成スキルの育成-日本語教師養成科目を履修する大学生への実践-2019

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      韓国日語敎育学会 国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 反転授業における深い学びを引き起こすためのデザイン-改訂版タペストリー・アプローチの提案-2019

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Organizer
      韓国日語敎育学会 国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教育専門家の育成のためのICTを使った主体的・対話的で深い学びの実践2019

    • Author(s)
      保坂敏子,島田めぐみ
    • Organizer
      The 8th International Conference on Computer Assisted Systems for Teaching & Learning Japanese (CASTEL/J 2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔教育が拓く日本語教育の可能性2019

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Organizer
      シンポジウム「日本語教育における遠隔教育の現状と今後の展望」(東京外国語大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 改訂版タキソノミーから見たJFスタンダードの特徴2019

    • Author(s)
      保坂敏子,藤本かおる
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学校の教員のための著作権教育の実践報告2018

    • Author(s)
      高橋 薫,保坂 敏子,我妻 潤子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本研究におけるサブカル(チャー)科目の実践2018

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      The 24th Princeton Japanese Pedagogy Forum, Princeton University
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本研究科目におけるサブカルチャー授業-日本人学生と留学生の協働学習の意義と可能性-2018

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会Venezia ICJLE 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中級日本語学習者を対象とした反転授業の実践と評価2017

    • Author(s)
      高橋薫・倉本文子・山本弘子
    • Organizer
      CASTEL/J 2017 IN WASEDA
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語アカデミックライティング授業における反転授業の実践2017

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      CASTEL/J 2017 IN WASEDA
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 反転授業を取り入れた初級文法授業のデザイン-話す練習を増やす取り組み2017

    • Author(s)
      倉本文子・横田希
    • Organizer
      日本語教育振興協会平成29年度日本語学校教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] デジタル教材を活用したい語学教員のための著作権セミナーの開発2017

    • Author(s)
      高橋 薫・宇治橋 祐之・我妻 潤子・保坂 敏子
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育におけるブレンディットラーニングの概要-先行研究の調査から-2017

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Organizer
      第32回韓国日語教育学会国際学術大会 企画Ⅲ日本におけるブレンディッドラーニングの実践報告(企画発表)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 聴解授業におけるブレンディットラーニングのデザイン2017

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Organizer
      第32回韓国日語教育学会国際学術大会 企画Ⅲ日本におけるブレンディッドラーニングの実践報告(企画発表)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語文法科目における反転授業の実践と課題-アクション・リサーチによる振り返り-2017

    • Author(s)
      手塚まゆ子
    • Organizer
      第32回韓国日語教育学会国際学術大会 企画Ⅲ日本におけるブレンディッドラーニングの実践報告(企画発表)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教師を対象とした著作権セミナーにおけるブレンディットラーニングの学習環境デザイン2017

    • Author(s)
      高橋薫・保坂敏子・我妻潤子・宇治橋祐之
    • Organizer
      第32回韓国日語教育学会国際学術大会 企画Ⅲ日本におけるブレンディッドラーニングの実践報告(企画発表)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 「2章 オンライン授業における著作権とは」『オンライン授業を考える 日本語教師のためのICTリテラシー』山田智久, 伊藤秀明編2021

    • Author(s)
      高橋薫
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248799
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「2章 第1節 映像を軸とする対話重視のオンライン授業デザイン」『オンライン授業を考える 日本語教師のためのICTリテラシー』山田智久, 伊藤秀明編2021

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248799
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教室へのICT活用入門2019

    • Author(s)
      藤本かおる
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      国書刊行会
    • ISBN
      9784336063397
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi