Project/Area Number |
15K04261
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Kogakkan University |
Principal Investigator |
INOUE Kenichi 皇學館大学, 教育学部, 准教授 (10440645)
|
Research Collaborator |
KAMIYAMA Eiji 三重大学, 名誉教授
MATSUMURA Katsunobu 元皇學館大学, 教授
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 教育委員会 / 教育行政 / 被占領下 / 文書整理 / データベース作成 / 三重県教育史 / 教育体制の整備 / 審議事項 / 三重県 / 教育制度の構築・整備 / 議事項目の整理 / 地方教育史 / 議事整理 / 教育制度 |
Outline of Final Research Achievements |
A study was conducted by the Board of Education, which began after World War Ⅱ, focusing on the Board of Education in Mie prefecture to grasp the actual regional situation. In addition to policies of the Ministry of Education, educational administration was affected by the occupying army, which made it difficult for regional administration to develop smoothly. Under circumstances, the Mie Pref. Board was inaugurated while facing numerous challenges. The initial struggle was to establish the various regulations. Thereafter, repeated discussions were held several times regarding issues;the construction of the organization, challenges for establishing senior high schools, and so on. To inspect these deliberations, the author has studied the minutes, bulletins, and more. Through these researches, a list was made of the dates on which the Board was held, attendance by the members, the items for deliberation and report. On this basis, it is possible to gain an overview of the activities.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
戦後教育改革に関する先行研究においては、文部省による制度改革そして連合国軍総司令部や民間情報教育局(CI&E)など占領政策にかかる成果が生み出されてきた。これら中央から発せられた諸政策および指令を、地方はどのように受容して管内の教育行政を展開したかという点については十分に探究されてこなかった。 本研究課題において、筆者は三重県教育委員会に焦点を当てて、地方における教育制度の整備や教育行政の展開の実態を明らかにすることを試みた。教育委員会における審議事項・報告事項を通して、その成立過程を検証した。基礎資料の蒐集かつ整理をすることにより、占領下における同委員会の活動を概観することが可能になった。
|