• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

VRを用いて手書き迷路を体感できる知育教材の開発

Research Project

Project/Area Number 18H00171
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1200:Educational technology-related
Research InstitutionKagawa National College of Technology

Principal Investigator

MOURI Chisato  香川高等専門学校, 技術専門職員

Research Collaborator 天造 秀樹  
徳武 詩穂  
三井 咲季  
Project Period (FY) 2019
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥530,000 (Direct Cost: ¥530,000)
Fiscal Year 2018: ¥530,000 (Direct Cost: ¥530,000)
Keywordsバーチャルリアリティ / 教育システム / 手書き
Outline of Final Research Achievements

本システムのユーザは小学生を対象にしている。本システムでは, 最初に①鉛筆で迷路の壁を描かせることとした。次に②手描した迷路の紙をスキャナーでデジタル化することとした。③取得した迷路画像から, 座標情報を取得するプログラムを用いて線部分の座標を取得し、テキストデータとして保存することとした。その座標情報が入ったテキストデータから3DCG迷路を生成するプログラムに読み込ませ, 迷路が仮想空間上に生成されるようにすることとした。これにより, 壁を無機質な一枚板ではなく手描きのアナログ感を残すことができることが期待できるようになった。

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では, 創造性を養う方法として広く知られている迷路学習に着目した。学習者の手書きした迷路を3DCGで再現し, ヘッドマウントディスプレイ(HMD)を装着することで, 迷路内を実際に歩いて解くことができるシステムの開発を行うことにした。学習者自分で迷路を書いて解くことにより, 発想力や構想力, 創造的な技能を鍛える効果があると言われている。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • Research Products

    (2 results)

All 2019

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] An Educational Tool to Enrich an Ability of Map Navigation2019

    • Author(s)
      S. Mitsui, I. Takemoto, S. Tokutake, T. Ando, Y. Shimazaki, K. Yokoyama, Y. Kunimi, K. Fukuda, A. Nagakawa, N. Takai, H. Tenzou and C. Mouri
    • Organizer
      STI-Gigaku 2019
    • Place of Presentation
      Nagaoka University of Technology
    • Year and Date
      2019-11-08
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] DEVELOPMENT of an EDUCATIONAL SYSTEM to PROVIDE for VIRTUAL LA BYRINTHINE STREETS BASED on LINES DRAWN ON a PAPER2019

    • Author(s)
      S. Tokutake, T. Ando, Y. Shimazaki, I. Takemoto, H. Tenzou, K. Yokoyama, Y. Kunimi and C. Mouri
    • Organizer
      13th International Symposium on Advances in Technology Education(ISATE) Engineering Education for Sustainable Development in 21st Century
    • Place of Presentation
      Shunan-Shi-Bunkakaikan
    • Year and Date
      2019-09-18
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi