• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sustainable Home Studying Method for Elementary School Students: A Survey for Parents and Elementary School Children Who Attend Schools that Introduce English Classes from the 1st Grade

Research Project

Project/Area Number 19K00772
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

Naruoka Keiko  東洋大学, 法学部, 准教授 (90553769)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords小学校英語教育 / 家庭学習 / フォニックス / 読み聞かせ / 英会話 / アクションリサーチ / オンライン学習
Outline of Research at the Start

本研究は、小学校低学年から英語の授業を導入している学校に通う児童にとって、持続可能な英語の家庭学習法とはどのようなものかを調査するアクションリサーチである。小学校1年生から英語の授業を実施する小学校に通う児童およびその保護者の協力を得て、自宅で英語の家庭学習を行ってもらう。(1)簡単な英語表現や質問を意識して使う、(2)英語絵本の読み聞かせを行う、および(3)フォニックス教材を使った文字指導をする、を家庭で実施してもらい、進捗状況や感想を保護者に毎週、聞き取り調査をする。児童が英語を身近に感じ、得意意識を持ちつつ、インプットを増やす習慣付けがなされるような、持続可能な学習方法を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study explores the methods of English home studying for lower-grade students of elementary schools. It investigates whether these methods of home studying can have a positive impact on the students’ and parents’ interest in English learning. The survey asks the subject pairs (parent and child) to work on the following methods for the duration of six months: 1) learning phonics, 2) storytelling (using English picture books), and 3) having simple English conversations with each other. The results show that studying phonics and reading English picture books everyday help subjects have more interest in English and motivate them to learn more. Methods 1) and 2) are easier to make daily habits. On the other hand, 3) is difficult to conduct every day, mainly because of students’ and parents’ anxiety about speaking English. The survey results are further examined from the perspective of “language anxiety” and “intrinsic motivation.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの小学校英語教育に関する研究では、家庭学習についての議論は見られず、特に児童が学校でつまずいたり、英語に苦手意識を持ったりしたときに、保護者が家庭で何ができるか、といった家庭学習に注目した研究は行われていない。
学校の授業についていくことができず、「英語嫌い」になってしまった児童が、家庭で保護者と一緒に英語を学習するといった不安の少ない環境で、さらに学習を習慣化することができれば、児童の「関係性」や「有能性」といった内的動機付けが高まり、英語に対する不安が軽減され、モチベーションが増加していくことを示した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi