• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the new initial teacher training system at Faculty of Education, Hirosaki University

Research Project

Project/Area Number 23530976
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Fukushima Hirotoshi  弘前大学, 教育学部, 准教授 (40400121)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TOYOSHIMA Akihiko  弘前大学, 教育学部, 教授 (60113817)
NAGASAKI Hideaki  弘前大学, 教育学部, 教授 (80374809)
HIRAOKA Kyoichi  弘前大学, 教育学部, 教授 (40106836)
YOSHINAKA Atsushi  弘前大学, 教育学部, 准教授 (10341629)
YOSHIZAKI Satoko  弘前大学, 教育学部, 助手 (00361006)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教師教育 / 教員養成カリキュラム / 効果検証 / 教員養成 / カリキュラム改革 / 教職意識 / 自我同一性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to explore effects of initial teacher education curriculum reform at Faculty of Education,Hirosaki University in 2004 and 2011 through questionnaire and interview on students’ consciousness of teaching profession.
Its major findings are as follow;(1) The 2004 reform let more students acquire more achieved identity status with sense of development of teacher professional competences and change of conception of teaching profession. (2) The 2011 reform inclines to have the same effects as mentioned above. However, under this reform, students seem to have difficulties in getting the image of teaching profession at which the initial teacher education curriculum aims.

Report

(6 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教員養成カリキュラム体験の卒業時点における個人内構造と教職への社会化2016

    • Author(s)
      豊嶋秋彦、福島裕敏、吉崎聡子
    • Journal Title

      教員養成学研究

      Volume: 特別号 Pages: 1-14

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成カリキュラムの効果検証―4年間の学生の変容過程に注目して2015

    • Author(s)
      福島裕敏・吉崎聡子・豊嶋秋彦・平岡恭一・吉中淳
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 113 Pages: 129-138

    • NAID

      120005693992

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師教育の「高度化」と学生の成長過程2014

    • Author(s)
      福島裕敏
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 23 Pages: 54-63

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教員養成カリキュラムの効果検証2014

    • Author(s)
      豊嶋秋彦、福島裕敏、吉崎聡子、平岡恭一、吉中淳
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 111 Pages: 139-148

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成カリキュラムは卒業時の学生に何をもたらしたか2013

    • Author(s)
      福島裕敏・豊嶋秋彦・吉崎聡子・平岡恭一・吉中淳
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 109 Pages: 73-81

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 入試制度改革に伴う教員養成カリキュラム改革の効果検証2015

    • Author(s)
      福島裕敏、吉崎聡子、豊嶋秋彦、平岡恭一、吉中淳
    • Organizer
      平成27年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      大宮ソニックシティ
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成カリキュラム改革の効果検証―学生のカリキュラム体験を中心に2014

    • Author(s)
      豊嶋秋彦・吉崎聡子・福島裕敏・平岡恭一・吉中淳
    • Organizer
      平成26年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 弘前大学教育学部の教員養成カリキュラム改革は学生に何をもたらしたか-改革3年目入学者の卒業時調査から-2011

    • Author(s)
      豊嶋秋彦、福島裕敏
    • Organizer
      平成23年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成カリキュラム改革の効果検証

    • Author(s)
      吉崎聡子、豊嶋秋彦、福島裕敏、平岡恭一、吉中敦史
    • Organizer
      平成25年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成カリキュラム改革第2世代における改革効果を探る

    • Author(s)
      吉崎聡子・福島裕敏・豊嶋秋彦・平岡恭一・吉中淳
    • Organizer
      平成24年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 学校・教員と地域社会2012

    • Author(s)
      大坪正一、平田淳、福島裕敏
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi